Thed Björk vallade bäst i solen – seger och mästerskapsledning

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2013 18:05 CEST

Asfalten höll, Thed Björk höll – det blev seger för utmanaren från Örebro och nu leder han mästerskapet.

Thed Björk, Volvo Polestar Racing, tog en övertygande seger i STCC Semcon Race på Solvalla inför 16 800 åskådare som följde helgens tävlingar. Björk som startade från pole position ledde från start till mål. När efterföljande Fredrik Larsson tvingades parkera bilen efter att ha blivit diskvalificerad, var det en till synes enkel resa in i mål.

– En superskön seger, sade Björk efteråt. Det kanske såg enkelt ut för publiken men det handlar om millimeter, det var ett riktigt tufft race. Nu känns det jätteskönt att få åka till Göteborg som ledare av mästerskapet.

Med Larsson ute ur leken var det ett blått tåg med fyra Volvo-bilar som dominerade tillställningen. Björk följdes i tur och ordning av Robert Dahlgren, Fredrik Ekblom och Linus Ohlsson. Tävlingen blev en fantastisk framgång för Polestar Racing och Volvo.

– Jag tror inte det har hänt förut att ett team har lagt beslag på de fyra första placeringarna i STCC, säger Alexander Murdzevski, kommersiell chef för Volvo Motorsport. Nu känner vi bara lycka!

Richard Göransson, BMW Dealer Team, som ledde mästerskapet efter premiären, fick en mardrömsstart på sitt race. Efter en snurrning och en bestraffning för tjuvstart föll Göransson tillbaka i fältet. Efter en stark uppkörning räddade han en femteplats och tio poäng i sammandraget.

Fredagens problem med asfalten var som bortblåsta efter det reparationsarbete som utfördes av PEAB Asfalt under natten till lördagen, något som bekräftades av tredjepristagaren Fredrik Ekblom.

– Banan var som bäst i finalen, säger han. De har gjort ett gott arbete med banan. Det blev riktigt bra och jag är imponerad.

Thed Björk leder nu mästerskapet på 67 poäng, 10 poäng före Richard Göransson. Ny trea är Robert Dahlgren som med sin andraplats har gått upp på 50 poäng. I märkesmästerskapet leder Volvo på 118 poäng före BMW på 98. SAAB ligger trea med 46 poäng.

Nästa tävling är STCC Semcon Göteborg City Race den 28-29 juni – då väntar hemmabana för Thed Björk och Volvo!

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang ingår förutom huvudklassen STCC även Carrera Cup Scandinavia, V8 Thunder Cars, Clio Cup och Formel Renault 1.6.

Joakim Tärnström
Informationsansvarig