Thomas Johansson blir Sporting Director för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Thomas Johansson blir Sporting Director för Porsche Carrera Cup Scandinavia

För ett par veckor sedan blev det klart att STCC tar över driften av Porsche Carrera Cup Scandinavia – nu utses Thomas Johansson till Porsche Carrera Cup Sporting Director och blir därmed operativt ansvarig för mästerskapet.

– Thomas Johansson kan svensk motorsport utan och innan och han är som klippt och skuren för uppgiften, säger Jonas Lundin, VD för STCC. Thomas har med sin breda erfarenhet av svensk racing en perfekt bakgrund för att ge Porsche Carrera Cup Scandinavia förutsättningar att växa.

Rollen som operativt ansvarig för Porsche Carrera Cup Scandinavia är bekant för Thomas Johansson. Mellan åren 2006 och 2011 var han ansvarig för klassen, då i regi av Flash Engineering. Nu är han alltså tillbaka på samma position igen.

– Det känns oerhört bra att vara tillbaka i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Det är ett mästerskap som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, säger Thomas Johansson. Jag hade fem mycket spännande år tillsammans med Porsche Carrera Cup Scandinavia och jag har många goda minnen och erfarenheter från den tiden som jag tar med mig in i det nya jobbet.

Raine Wermelin, Brand Director på Porsche Sverige, hälsar Thomas Johansson välkommen tillbaka bakom rodret.

– Thomas Johansson har den kompetens och erfarenhet som behövs när Porsche Carrera Cup Scandinavia går in i en ny fas med den nya modellen Porsche GT3 Cup som introduceras till nästa säsong, säger Raine Wermelin. För oss på Porsche är Porsche Carrera Cup Scandinavia en viktig plattform för varumärket och vi ser samarbetet med STCC och Thomas Johansson som ett viktigt steg i att fortsätta utveckla det framgångsrika mästerskapet.

Intresset för den nya Porsche 911 GT3 Cup som introduceras till nästa säsong är stort. Redan har åtta bilar hittat köpare och fler är på väg.

– Den nya bilen har tagits emot väldigt väl från deltagarhåll och i dagsläget finns det bara fyra bilar kvar som är till salu, säger Thomas Johansson. Målet är att vi ska ha minst 18 bilar på startlinjen med en blandning av den nya och den äldre Carrera Cup-bilen.

Ansvaret för att skapa de kommersiella förutsättningarna för Porsche Carrera Cup Scandinavia ligger på STCC:s VD Jonas Lundin. Resten av organisationen runt mästerskapet kommer att presenteras den 2 december på Porsche Center Stockholm.

– Vi har kommit en bra bit på vägen när det gäller att få organisationen på plats inför nästa år, säger Thomas Johansson. Det handlar om reservdelshantering, teknikstöd, press och andra funktioner där ansvaret ska fördelas.

För Thomas Johansson väntar nu en intensiv period innan det är dags för säsongsstart våren 2015.

– Det finns en framtidstro i svensk racing just nu som gör att vi har en bra grund att stå på, säger Thomas Johansson. Vi hade under ett par år världens starkaste nationella Porsche Carrera Cup-mästerskap och jag ska ge allt för att vi ska tillbaka dit. Jag känner ett stort stöd från deltagarhåll och att det finns en stark motivation att vara med på den här satsningen tillsammans med STCC.