Volvo förlänger tre år med Polestar

Volvo förlänger tre år med Polestar

Polestar tog en dubbelseger åt Volvo 2009.
Nu tackar uppdragsgivaren – med ett treårskontrakt.
- Resultaten på banan är i sig skäl nog att fortsätta samarbeta, säger Derek Crabb, motorsportdirektör på Volvo Personvagnar AB.

År 2009 vann Volvo Polestar både förar- och teammästerskapet i STCC. Bilen, Volvos C30, utvecklades i Sverige av Volvos samarbetspartner Polestar. Mästerskapssegrarna kom redan under bilens andra år på racingbanan vilket är betydligt snabbare än någon annan Volvomodell i STCC.

Nu förlänger både Volvo Personvagnar AB och Volvo Personbilar Sverige AB avtalen med Polestar i ytterligare tre år.
– Vi är mycket nöjda med Polestars prestation. Vi har tävlat i STCC kontinuerligt sedan 1996 med bilar utvecklade i grunden av både TWR och Prodrive. Inför 2008 gav vi Polestar uppdraget att utveckla vår nya C30 tävlingsbil. Ett år senare har vi uppnått det bästa resultatet hittills i STCC och till en tredjedel av utvecklingskostanden, säger Derek Crabb, motorsportdirektör på Volvo Personvagnar AB, och tillägger:
– Resultaten på banan är i sig skäl nog att fortsätta samarbeta, men det är Polestars utveckling som affärspartner till oss som ligger lika mycket bakom vår motivation till att förlänga av samarbetet.

Volvos samarbete med Polestar har pågått under en lång period, men intensifierades betydligt efter en omstrukturering under 2005 som resulterade i att teamet flyttade till Göteborg. Därefter har Polestar raskt gått från racingteam till utvecklingspartner i motorsport och ren affärspartner. Idag utvecklar Polestar Volvos tävlingsbilar och representerar Volvo som officiellt racingteam. Därutöver har Polestar även i uppdrag att utveckla och marknadsföra Polestar Performance motoroptimeringar, att sälja utbildningsmaterial till skolor, införa Lean-koncept hos Volvos återförsäljare och att varje år ta hand om drygt 8,000 Volvogäster på tävlingar genom program som Volvo Technician Day och Volvo Motorsport Weekend.

Polestar förbereder just nu både nya tävlingsbilar och en stor lansering av nya Polestar Performance modellvarianter. Man är mycket nöjda med det förlängda samarbetet.
– Vi är naturligtvis mycket glada och stolta över Volvos förtroende för oss och att Volvo satsar vidare i motorsport. Detta ger oss en också en möjlighet att satsa och förhoppningsvis fortsätta göra ett lika bra jobb framöver, avslutar Christian Dahl, VD för Polestar.

Med vänlig hälsning/ With best regards
Mikael Sandberg

Vikdalsgränd 10 A, 4tr