WestCoast Racing värvar Erik Jonsson till STCC

WestCoast Racing värvar Erik Jonsson till STCC

Erik Jonsson från Trollhättan kommer att köra för WestCoast Racing i årets STCC-säsong. Den 24-årige Erik Jonsson kommer närmast från två säsonger i Carrera Cup och har efter en snabb och kort karriär i JTCC och Carrera Cup nu tagit klivet upp till STCC.

– Det här ska bli riktigt kul och ett erbjudande och förtroende från WestCoast Racing vill man verkligen ta vara på, säger Erik. Vi har haft kontakt med teamet en längre tid och pratat ingående om ett samarbete sedan förra säsongen så det är riktigt roligt att det nu har blivit verklighet tack vare ett fantastiskt stöd från våra samarbetspartners.  Det har varit naturligt att prata med WestCoast och sen är det ju WestCoast Racing, deras resultat talar för sig självt och det är en möjlighet man inte vill missa som förare.

Erik Jonsson har avancerat snabbt i klasserna från debuten i Volvo Original Cup och efter två säsonger i JTCC följt av två säsonger i Carrera Cup nu tagit klivet upp till STCC.

– Det känns som ett större steg än vad det var att gå från JTCC till Porsche vilket var ett stort steg i sig så det är en stor utmaning. Det är mycket utveckling på kort tid och innerst inne vet jag att jag nu kommer mätas mot det tuffaste motståndet man kan mätas mot i Sverige. Med WestCoast Racing har jag helt klart rätt förutsättningar så mycket hänger nu på mig som förare att ta vara på det. Samtidigt tror jag alla runt omkring mig förstår att det är en tuff uppgift och de har realistiska förväntningar, den största pressen kommer nog från mig själv. Jag har ganska klara mål för säsongen men är realistisk fast samtidigt har man ju en vinnarskalle. Just nu längtar jag bara till första testet med teamet.

Teamchef Dick Jönsson Wigroth välkomnar Erik till teamet och ser fram emot ett samarbete med en ny ung förare. Han förklarar att teamet pratat med Erik en längre tid för att försöka få ihop ett samarbete och är glad att WestCoast Racing nu kan ge en ung förare chansen att debutera i STCC.

– Erik har varit på vår radar en längre tid och att det nu är möjligt för oss att få till det här tillsammans känns väldigt kul, säger Dick. Vi såg flera unga förare i finalen ifjol som tog chansen och presterade väldigt bra och det känns spännande att vi nu kan ge en ung hungrig förare chansen att debutera i STCC. Vi ska se till att ge Erik rätt förutsättningar att prestera men vi har full förståelse för att han kommer ställas mot det tuffaste motståndet hittills.  Därför har vi realistiska förväntningar och tillsammans ska vi se till att teamet och Erik utvecklas stadigt under säsongen. Erik visar en stor hunger på att lyckas och har lagt ner ett stort arbete på att få till detta och hela WestCoast Racing välkomnar Erik till teamet och årets STCC-säsong.

Erik Jonsson - snabba fakta:

Ålder: 24 år gammal

Bor: Trollhättan

Kört tidigare:
Började karriären i folkrace "I Trollhättan var det antingen rally eller folkrace som gällde"
Fortsatte i Volvo Original Cup och vann mästerskapet 2009 "Det var när det kanske var som allra tuffast i Volvo Original"
Körde två säsonger i JTCC, 4 segrar och 9 pallplatser och tvåa totalt 2011.
Trea i Carrera GT Cup 2012 och sexa totalt i Carrera Cup 2013, båda säsongerna i eget privatteam.

Intressen utanför racerbilen: Motorsport och jakt

Erik Jonsson - kontakt: Erik Jonsson Official Fanpage på Facebook

Hemsida (under ombyggnad): http://erikjonsson.com/