Chalmersstudenter vinnare i arkitekttävling

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2010 13:05 CET

Vinnare av arkitektstudenttävlingen Nya ögon på trä blev Tomas Jonnergård och Åsa Landahl, Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg med bidraget Fägnad. Tävlingsuppgiften bestod i att utforma ett besökscafé vid Nordbygg 2010 och priset är 20.000 kr samt att få sitt caféförslag förverkligat under Nordbygg.

Motiveringen från juryn lyder: ”Ett förslag som kombinerar ett spännande möte med trä med hög ingenjörsmässig beräkningskunskap. En avancerad lösning som både smart och intresseväckande visar ett innovativt sätt att använda trä i en intrikat konstruktion med hjälp av ny teknik.  Förslagets konstruktion har en mycket hög grad av användbarhet och kan komma att användas i många varierande sammanhang.”

Hela 64 bidrag lämnades till tävlingen, som anordnades av Svensk Teknik & Design och Stockholmsmässan/Nordbygg i samarbete med Trä- och Möbelindustriförbundet, Skogsindustrierna samt Sveriges Träbyggnadskansli och i samråd med Sveriges Arkitekter. Nordbygg är norra Europas största byggmässa som genomförs vartannat år på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Tävlingen var en allmän tävling för arkitektstuderande vid högskolor i Sverige öppen för arkitektstudenter inskrivna vid KTH Arkitektur, LTH Arkitektur, Chalmers Arkitektur och Konstfack. Tävlingens syfte var att få fram förslag till utformning av café och mötesplats som också skapade en informationspunkt för medarrangörerna Trä- och Möbelindustriförbundet, Skogsindustrierna och Sveriges Träbyggnadskansli.

Juryn bestod av Peter Söderberg, Projektledare Stockholmsmässan/Nordbygg, Saga Hellberg, Projektledare STD, Svensk Teknik och Design, Per Bergkvist, Rådgivare Träprodukter Skogsindustrierna, Anders Rosenkilde, Chef Teknisk Utveckling TMF, Trä- och Möbelindustriförbundet, och Jan Ytterborn, Arkitekt SAR/MSA utsedd av Sveriges Arkitekter.

Jurysekreterare var Claes Larsson, Arkitekt SAR/MSA Sveriges Arkitekter.

Juryn tilldelar dessutom följande förslag hedersomnämnanden:

Det är en pusselvägg du ska ha

Olof Silferdal och Edvin Linberg, Göteborg

Grid25

Andreas Nordström, Stockholm

Utvik

Kristina Sahleström och Daniel Spence, Göteborg

Band

Saara Franzelius och Jenny Ackemar, Göteborg

Hung up

Sara Wernsten, Ylva Frid och Emil Lundh, Göteborg

Cafékorg

Stina Nyberg, Göteborg

Tunnel

Oskar Norelius, Stockholm

För mer information:

Kontaktperson: Saga Hellberg, Svensk Teknik och Design

Saga.hellberg@std.se

www.std.se

Svensk Teknik och Design, STD, är en bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges arkitektföretag och teknikkonsultföretag inom bygg- och industrisektorn.

Med närmare 740 medlemsföretag, som tillsammans har ca 25 000 anställda, representerar STD nära två tredjedelar av branschens resurser. STD ingår i Almega som totalt har sju förbund med sammanlagt ca 10 000 medlemsföretag med närmare 500 000 anställda. Almega är en organisation för tjänsteföretag inom Svenskt Näringsliv.