Stellagalan ser framåt och lanserar Gastrovecka

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2020 07:00 CET

Stellagalan flyttar fram sin planerade gala och sitt forum för kvinnor inom gastronomin till 14 september, med anledning av det rådande läget. Samtidigt gör man ett upprop för en gastronomisk vecka.
– Med det vill vi stötta restaurang- och besöksnäring i hela Sverige och bidra till att vi får ett nytt gemensamt fokus. Många har liksom vi varit tvungna att skjuta fram sina aktiviteter. Istället för att konkurrera kan vi då hjälpas åt att ge support till företagen inom gastronomin, säger Anette Rosvall, talesperson för Stellagalan.

Utifrån Stellagalans initiativ skapas nu en gastronomisk vecka för event inom mat och dryck – med start på festivalen Skånska Drycker i Malmö 12 september.
– Våra event speglar en god del av mat- och dryckesbranschen. Säkert vill fler ansluta sig och det välkomnar vi, säger Anette Rosvall.

Maud Olofsson är ordförande för besöksnäringens organisation Visita.
– Läget är väldigt dramatiskt. Vi är ett litet land och vi måste försöka hålla ihop. Den här krisen visar vilken betydelse besöksnäringen har. Jag kan inte tänka mig en stadsbild utan restauranger och hotell, och många orter skulle inte ens existera om inte besöksnäringen fanns.

Hennes erfarenhet av kriser som tidigare näringsminister har visat att det handlar om att ha ordning och reda och att myndigheter, regering och organisationer samarbetar och gör rätt saker.
– Så här långt tycker jag alla har skött sig och varit bra på att ge information och ta beslut. Men det kommer att behövas mer stöd för att företagen i besöksnäringen ska överleva. Jämför med andra viktiga näringar, hur till exempel industrin fått olika lättnader när det varit kris.

Hon menar att ovissheten är svår att hantera, och att det ställer stora krav på flexibilitet.
– Vi vet att krisen kommer att ta slut men vi vet inte hur lång tid det tar. Men en sak vet vi – det kommer att gå över så småningom liksom andra kriser har gjort. Till dess får vi stötta på de sätt vi kan vara kreativa med att välja catering, köpa presentkort och skapa samarbete mellan olika företag och branscher kring personal. Jag har själv fortsatt bo på hotell och äta ute, men med hänsyn och försiktighet.

Titti Qvarnström står bakom festivalen Skånska Drycker som lyfter lokala dryckesproducenter.
– Allting som vi gör nu färgas ju av coronaviruset, av företagens överlevnad och vår matförsörjning. Det är viktigare än nånsin att vi är lokal-lojala och värderar kunskapen kring odling, mat- och livsmedelsproduktion som finns i landet.

Hon tror att de som kan gå vinnande ur krisen är mindre lokala företag med trogna kunder.
– I kris är det viktigare än någonsin att arbeta tillsammans. Man kan jämföra med torkan som svenskt jordbruk gick igenom 2018, då skördarna försvann eller minskade. Då behövde bönderna vår lojalitet.

– Vi vill gärna hjälpa till att lyfta andra event under Gastroveckan och hoppas andra känner likadant, säger Anette Rosvall. Tillsammans kan vi få större kraft att häva oss ur svackan.

Måndag 14 september hålls Stellagalan med forum på A house i Stockholm.

Stellagalans arbetsgrupp består av Anna Antonia Svedberg, Ida Ström, Anette Rosvall, Maja Berthas, Ella Nilsson, Anna Lind Lewin, Anita Lindström och Karoline Nordefors. Foto: Madeleine Landley.

Stellagalan lyfter kvinnor inom gastronomin och välkomnar män som vill stötta detta arbete.
Vi skapar en plattform för samarbete kring en jämställd bransch, synliggör de mest meriterade och ambitiösa kvinnorna och bygger broar mellan mentorer och unga i branschen. Genom att lyfta förebilder vill vi inspirera och stärka nya generationer.

Teamet bakom Stellagalan arrangerar förutom den årliga galan ett jämställdhetsforum samt debatter och möten i olika sammanhang.

Stellagalans arbetsgrupp består av Anette Rosvall, Karoline Nordefors, Ida Ström, Anna Antonia Svedberg, Maja Berthas, Ella Nilsson, Anita Lindström och Anna Lind Lewin.

Våra partners är Menigo, A house, Visita, Omaka, Absolut, Vega, Svenskt Kött, J A Sundqvist, MSC Marine Stewardship Council, The Wine Agency och Vinunic.