Jula ökar återvinningen med Stena Recycling

Jula har förlängt och utökat avtalet med det ledande återvinningsbolaget Stena Recycling. Avtalet omfattar samtliga varuhus i Sverige och ger förutsättningar för att öka Julas materialåtervinning.

Avtalet mellan Jula AB och Stena Recycling  AB gäller från och med den 1 mars 2014. Ett tidigare samarbete har funnits som nu har utvecklats till en helhetslösning och vidgats till att inkludera alla 37 varuhusen i Sverige.
    – Genom helhetsgreppet förenklar vi för våra varuhus, sänker kostnaderna, minskar transporterna och ökar andelen material som återvinns. Avtalet med Stena Recycling är ett viktigt steg framåt i Julas hållbarhetsarbete, som – utöver att det säkerställer social, ekonomisk och miljömässig utveckling – stärker vårt varumärke, säger Johan Dahlström, CSR-chef på Jula.

Stena Recycling finns över hela landet och har lokal närvaro med möjlighet att hanterar alla materialslag. De huvudsakliga återvinningsmaterialen i varuhusen är wellpapp, plast, övrigt
verksamhetsavfall och även farligt avfall.
    – Med vår erfarenhet och kompetens kan vi höja återvinningsgraden genom att förenkla  källsorteringen. Vi tydliggör vad som kan återvinnas och förenklar med olika kärl och skyltar. På så sätt sprids kunskapen och ges möjligheten för varje medarbetare att bidra till miljönytta genom återvinning, säger Hedvig Falkenberg, kundansvarig Stena Recycling AB.

Annette Björklund, Kommunikationschef, Stena Recycling AB, tel. 0723-70 10 17, annette.bjorklund@stenarecycling.se

• Miljöteknik, återvinning

• jula
  • källsortering