Stena Recycling investerar i ytterligare en ny sax

156 procent. Så stor skillnad i klippkraft har den nya saxen som installerats på Stena Recycling ABs återvinningsanläggning i Hallstahammar. Bolaget investerar 40 miljoner i saxen.

Investeringen är ett led i en långsiktig nationell satsning på modern produktionsteknik. De kommande två åren ska fler nya saxar etableras på olika orter i Sverige. Med de nya saxarna kan bolaget återvinna ytterligare 150 000 – 200 000 ton mer material per år och då varje ton återvunnet järn sparar över ett ton koldioxidutsläpp, bidrar de nya saxarna med stor miljönytta.

- Det här är den tredje nya saxen i år som vi installerar och den kommer att få bekänna färg direkt här i Hallstahammar där vi har mycket material att bearbeta. Vi satsar stort nationellt på att modernisera och effektivisera järn- och metallåtervinningen för att på bästa sätt kunna leverera mer råmaterial till svensk industri, säger Staffan Persson, VD på Stena Recycling AB.

Saxen med tillhörande två kranar i Hallstahammar är eldrivna och betydligt mer energieffektiva än tidigare materialhanterare. Anläggningen hanterar drygt 80 000 ton material per år och genom effektiva transporter, i huvudsak via tåg då filialen har järnvägsspår, kan kunder inom ett stort upptagningsområde förses med återvunna metaller. Att mer och större material kan återvinnas på plats och inte behöver fraktas för vidare bearbetning innebär också att åtskilliga tunga transporter kan undvikas och därmed en minskning av miljöpåverkan, något som bolaget alltid strävar efter.

- Vår nya sax kan pressa och klippa fyra gånger så mycket skrot per dygn i jämförelse med tidigare. Vi kan också klippa kraftigare konstruktioner och får mer utrymme att hantera flera olika sorters material. Det ökar vår flexibilitet markant och vi har större möjlighet att anpassa materialet till våra kunders önskemål och behov, säger Magnus Jakobsson, filialchef i Hallstahammar.

Saxen som levereras av Metso väger 320 ton och har en 13 meter hög kran. Den har testkörts under en period och med gott resultat. Den 19 oktober sker den officiella invigningen av saxen och den tas i bruk direkt.

För mer information Kontakta Magnus Jakobsson, filialchef Hallstahammar, tel 010-445 6207

Stena Recycling AB i Hallstahammar
* På filialen sker klippning, pressning, sortering och omlastning av skrot
* Kunderna finns i hela Västmanland
* På anläggningen arbetar 14 personer
* Stena Recycling bedriver verksamhet i Hallstahammar sedan 1982

• helhetslösningar
  • kretslopp
  • miljö
  • miljönytta
  • skrot
  • stena recycling
  • återvinning
  • hållbarhet
  • produktionsteknik
  • järn- och metallåtervinning

Stena Recycling AB är ett av Sveriges ledande återvinningsbolag med närmare 80 anläggningar, från Kiruna i norr till Malmö i söder, och med drygt 1 000 anställda. Vår verksamhet, som grundades 1939 av Sten A Olsson, har vuxit till en hantering av 2,5 miljoner ton återvinningsmaterial årligen. Vår målsättning är att förädla materialet till ny råvara på klokaste sätt, samt att bidra till miljönytta och en stark ekonomi för våra kunder. Stena Recycling är en del av Stenasfären och ingår i Stena Metallkoncernen, som bedriver verksamhet på cirka 220 platser i 11 länder.
Läs mer på www.stenarecycling.se

Åsa Bratt