Sveriges bästa returreportrar finns i Stockholm och Umeå!

Stena Recyclings och stiftelsen Håll Sverige Rents återvinningstävling Returreportern är  avgjord. Genom sina inspirerande bidrag kammade Sörmjöle skolan i Umeå, Pilgrimsskolan i  Hägersten och Broskolan i Upplands-Bro hem vinsten på 10.000 kronor vardera. Tävlingen gick ut på att göra ett reportage som skulle både engagera och inspirera barn och ungdomar till ökad återvinning.

Många vet att återvinning är viktigt i ett hållbart samhälle. Hur medvetna är ungdomar om återvinning egentligen? Hur många vet vad som händer när man har slängt sina pappersförpackningar eller sina tidningar på återvinningsstationen? Hur många vet till exempel att nästan hälften av allt stål i världen tillverkas av återvunnet skrot?
   – Som experter på återvinning är det viktigt för oss att sprida kunskapen vidare, säger Annette Björklund, Kommunikationschef på Stena Recycling. Att göra det genom en tävling för barn och ungdomar är en bra metod att sätta fokus på frågan.

Tävlingen riktade sig till elever i årskurs 4–9 på Grön Flagg skolor i hela landet där tre bidrag vann 10.000 kronor och äran att vara Sverige bästa returreportrar. Sörmjöle skolan i Umeå, Pilgrimskolan i Hägersten och Broskolan i Upplands-Bro skickade alla tre in inspirerande och informativa bidrag, både filmade och skrivna reportage. Det kom också in många andra bra bidrag med intressanta tankar och reflektioner om återvinning och miljö, filmade reportage och undersökningar. Flera klasser och skolor besökte återvinningsstationer och återvinningscentraler och genomförde tävlingsaktiviteter som knyter an till flera av läroplansmålen.

– Hållbar hushållning av resurser är en angelägen framtidsfråga och vi tycker det är viktigt att barn och ungdomar får kunskap om dessa frågor, säger Anna Linusson, VD på Håll Sverige Rent.

Länk till tävlingsbidragen, klicka här.

Annette Björklund, Kommunikationschef, Stena Recycling, tel. 0723-70 10 17, annette.bjorklund@stenarecycling.se

Anna Linusson, VD, Håll Sverige Rent, tel. 070-091 22 11

• barn
  • skola