Tätt samarbete - nyckeln till ökad återvinning

I all tillverkning uppstår spillmaterial med resurser som behöver tas om hand för att kunna bli ny råvara igen. Stena Recycling samarbetar med industrin för att se till att så mycket material som möjligt kan bli till nya produkter igen.

Varje dag går stora värden förlorade i svensk industri när spillmaterial hanteras på fel sätt eller när produkter tillverkas som är svåra att återvinna. Många gånger kan små förändringar ge stora resultat ekonomiskt, minska avtrycket på miljön och samtidigt påverka personalens arbetsmiljö i positiv riktning.

- Det vi kan göra är att optimera hanteringen och sorteringen av material i kundens produktion. Vi kan också vara med redan i diskussionen kring inköp så att man väljer material som är återvinningsbara och därigenom minskar uppkomsten av avfall. Genom att kombinera återvinning och innovativ design kan man tillverka produkter med rätt material och en konstruktion som är återvinningsbar, säger Malin Baltzar Chef hållbara affärer på Stena Recycling.

Det som krävs är att låta experterna lyfta på locket till fabriken och leta på djupet efter de förbättringar som det tillverkande företaget ofta har svårt att upptäcka själva.

- Vi och våra kunder har olika kompetensområden som behövs för att se helheten. Tillverkande företag är experter på sin produktionslina. Vi har kunskapen om separering och förädling av restmaterial. Tillsammans kan vi se till att så mycket spillmaterial som möjligt går tillbaka till industrin igen som råvara, säger Malin Baltzar.

Ett framgångsrikt exempel är Stena Recyclings samarbete med lagertillverkaren SKF. I SKFs bearbetning och slipning av rullager bildas sliprester. De tas om hand, bearbetas och kvalitetssäkras för att slutligen levereras som råvara till stålverk. Återvinningsgraden är 95 procent, vilket är rekord för SKF. I stålverket blir slipresterna nytt stål som går tillbaka till SKFs produktion.

Stena Recycling AB

Stena Recycling AB gör återvinning till en hållbar affär. Med mer än 1 500 engagerade medarbetare i Sveriges ledande återvinningsbolag skapar vi varje dag långsiktiga lösningar för såväl våra kunder som för samhället i stort. Stena Recycling är en del av Stena Metallkoncernen.

Läs mer på www.stenarecycling.se