Privata bolag förmedlar allt fler hyresrätter

För tredje året i rad är Stena Fastigheter Stockholm det privata fastighetsbolag som lämnar flest hyresrätter till Bostadsförmedlingen i Stockholm. Även totalt sett är trenden att allt fler lediga lägenheter som erbjuds via Bostadsförmedlingen kommer från privata fastighetsägare.

Under 2015 förmedlades 611 hyresrätter från Stena Fastigheter, flest av alla privata fastighetsbolag. Det är endast de tre stora allmännyttiga bolagen i Stockholm som lämnade fler bostäder.

- Genom att konsekvent och långsiktigt lämna ett stort antal lediga lägenheter till Bostadsförmedlingen bidrar vi till att öka rörligheten på bostadsmarknaden och lösa bostadsfrågan för många invånare i Stockholm. Extra kul under 2015 är att vi för första gången kunnat erbjuda 154 nyproducerade lägenheter åt studenter, en av många grupper som har svårt att hitta bostad i Stockholm, säger Nils Pers, vd Stena Fastigheter Stockholm.

Stena Fastigheter har många byggprojekt på gång i regionen och många av lägenheterna som lämnas till Bostadsförmedlingen är helt nyproducerade.

- Vi kommer under de närmaste åren att kunna erbjuda bostadssökande i Stockholm och Uppsala många olika typer av lägenheter i många delar av regionen, konstaterar Nils Pers.

I Stockholm förmedlades totalt 12 384 lägenheter under 2015 jämfört med 10 862 under 2014. Det är rekord i antal lägenheter under ett år. En stor del av förklaringen ligger i ökat antal nyproducerade lägenheter och studentlägenheter men även att fler privata aktörer lämnar lediga lägenheter till förmedling.

Stockholm den 1 mars 2016

Stena Fastigheter AB