Stena Fastigheter och Drivhuset startar framtidsprojekt för unga i Malmö

Stena Fastigheter och Drivhuset inleder ett samarbete för att stärka ungdomars möjlighet till vidareutbildning och arbete. Projektet pågår under hela våren och omfattar ungdomar som bor i Stena Fastigheters områden i Malmö.

Projektet som kallas FutureLab utgår från ungdomarnas egen drivkraft. Målet är att stärka ungdomarnas entreprenöriella förmåga och möjlighet till vidare studier eller arbete. Projektet sker i samarbete med Malmö Högskola, med elever från högskolan som mentorer. Att Drivhuset ligger i högskolans lokaler bidrar dessutom ytterligare till en nära kontakt och inblick i vidare studier.

– Genom det här projektet i samarbete med Drivhuset hoppas vi kunna stötta ungdomar så att de får möjlighet att förverkliga sina framtidsdrömmar. Ambitionen är att det på sikt ska leda till varaktig sysselsättning för ungdomar i våra områden, säger Christel Armstrong Darvik, koncernchef Stena Fastigheter.

– Det är spännande att se hur Drivhusets metod LOOPA i kombination med Stena Fastigheters vilja att skapa värden för unga har bildat fundamentet för Stena Fastigheter FutureLab!Vi ser självklart fram emot detta samarbete, en uppstart av projektet men också ett utökat och fördjupat samarbete över tid, säger Anna-Carin Sandberg Jödahl, VD Drivhuset Sverige.

Om projektet faller väl ut kommer liknande samarbeten att startas även på andra orter där Stena Fastigheter är verksamma.

Göteborg den 21 december 2015

Stena Fastigheter AB

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christel Armstrong Darvik, Koncernchef, Stena Fastigheter, tel 075-241 50 15 christel.armstrongdarvik@stena.com

Stena Fastigheter ingår i Stena Sfären och är ett av Sveriges största privatägda fastighetsbolag. Vi äger och förvaltar totalt cirka 2,1 miljoner kvadratmeter fördelat på 23 700 bostäder och 2 700 lokaler i
Göteborg, Malmö och Stockholm samt Lund, Lomma och Uppsala. Utomlands bedriver vi verksamhet via Stena Realty. Med hyresrätten som upplåtelseform utvecklar Stena Fastigheter långsiktigt attraktiva boendemiljöer och arbetsplatser. Målsättningen är att alltid vara hyresgästens förstahandsval.