Stena Line Bordershop lyfter Trelleborg-Sassnitz

Under det första kvartalet 2013 ökade antalet passagerare på Stena Lines linje mellan Trelleborg och Sassnitz med 10 procent jämfört med föregående år. För bilar är ökningen mer än det dubbla. Lanseringen av Stena Line Bordershop i februari är en viktig bidragande orsak till ökningen. Nu sänker Stena Line priserna på Trelleborgslinjerna inför högsäsongen.

I februari slog Stena Line upp dörrarna till Stena Line Bordershop i tyska Sassnitz med ambitionen att erbjuda lägsta pris på alkohol och konfektyr för besökande svenskar. En prisjämförelse visar att Stena Line Bordershop är upp till hela 70 procent billigare än Systembolaget.

- Lanseringen av Stena Line Bordershop har satt Stena Line på kartan i södra Sverige tillsammans med övertagande av Trelleborgslinjerna.  De låga priserna i butiken har lockat många resenärer under våren och är viktig bidragande orsak till ökningen av antalet passagerare och bilar på linjen Trelleborg-Sassnitz under det första kvartalet i år, säger Niclas Mårtensson, Route Manager för Stena Lines Tysklandslinjer.

Antalet passagerare på linjen Trelleborg-Sassnitz ökade med 10 procent under första kvartalet jämfört med föregående år. Totalt reste cirka 65 000 passagerare med närmare 20 000 bilar på linjen under perioden. Även antalet besökare på Stena Line Bordershops hemsida ökat stadigt, likaså antalet förbeställningar genom hemsidan.

- Sedan lanseringen i början av februari har antalet besökare till butiken ökat konstant och under påskveckan slog vi försäljningsrekord. Vi får se hur länge rekordet står sig dock, vårens riktiga storsäljardagar infaller historiskt sett på lördagarna under Kristi Himmelsfärd och Pingst. Enbart under dessa två dagar säljer vi 36 procent mer alkohol jämfört med snittet övriga dagar av året, säger Cecilia Alenfelt, ansvarig för Stena Line Bordershop.

Prissänkning inför sommaren
Inför sommarens högsäsong sänker Stena Line priserna på Trelleborgslinjerna och i sommar kostar en enkel resa, inklusive bilen från 299 SEK mellan Trelleborg-Sassnitz och från 499 SEK med Trelleborg-Rostock. Sänkningen är en del av Stena Lines strategi att få fler att resa med bilen ut i Europa.