Stena Lines vd i Undercover Boss

Den 6 augusti sände Channel 4 i Storbritannien ett avsnitt av Undercover Boss där Gunnar Blomdahl, vd på Stena Line, hade huvudrollen.

Serien Undercover Boss bygger på att högre chefer tar jobb i sina egna företag, under ett fiktivt namn, för att se hur arbetet ser ut för de anställda.  I programmet utgav sig Gunnar för att vara norrmannen Per Hansen och arbetade ombord på Stena Lines fartyg i Nordsjön och Irländska sjön.

Gunnar Blomdahl, vd på Stena Line, om sitt deltagande

”Det var mycket intressant att få en djupare insyn i hur saker och ting fungerar på våra olika avdelningar ombord och jag var imponerad av den stolthet och lojalitet jag träffade på bland våra anställda. Vad som också gjorde stort intryck på mig var den kompetens och yrkesskicklighet som genomsyrar vår verksamhet.”

Chris De Jesus, medlem av Service Crew på Stena Britannica

”Att arbeta med Mr. Gunnar Blomdahl var en fantastisk erfarenhet. När han berättade vem han egentligen var tänkte jag bara: ”Det är inte sant!” Känslan var obeskrivlig och jag kommer fortfarande väl ihåg den dagen. Det slog mig aldrig att en av våra chefer skulle jobba under täckmantel med oss.”

Ray Leahy, Onboard Services Manager på Stena Mersey

”Jag tror att han fick en god insikt om vad livet till sjöss innebär. Och jag tror att han blev positivt inställd till hela besättningen och deras insatser. När Gunnar förklarade vad han tyckte om sin erfarenhet hos oss, kändes det positivt för mig.”

Kerry Williams, Temp OBS Assistant på Stena Nordica

”Som tillfällig besättningsmedlem blev jag förtjust över att vara den som blev utvald och fick ett erkännande för mitt arbete ombord. Jag var överväldigad, jag trodde inte att det var sant … att vd:n ville arbeta med mig.”

Om Undercover Boss
Programmet startade 2009 och detta är den fjärde säsongen i Storbritannien. Serien har också sålts till USA. Där har den gått tre säsonger (och för tredje året i rad har Undercover Boss nominerats till en Primetime Emmy i kategorin Outstanding Reality Series). Programserien har cirka 2,5 miljoner tittare och Stena Line är det första svenska företaget som deltar i programmet.

Klicka här för att se avsnittet.

• Underhållning

• boss