Bilsemestern sätter fart på svenskarnas kärleksliv

Semestertiderna närmar sig och var tredje svensk planerar att åka på bilsemester under sommaren. Men det är mer än bara lediga dagar från jobbet som lockar. Årets Bilsemesterrapport från Stena Line visar nämligen att mer än hälften av svenskarna, 56 procent, anser att tiden på vägarna sätter fart på kärlekslivet. Lämnade vardagsrutiner, mer tid för sex och begränsad internetuppkoppling är tre av anledningarna till varför kärleken spirar i bilen.

Att lämna vardagen, skapa gemensamma minnen, få miljöombyte och mer tid för samtal är några av anledningarna till varför svenskarna anser att bilsemester som resform kan ha en positiv effekt på kärlekslivet. Närmare var fjärde svensk, 24 procent, tror dessutom att mer tid för sex i samband med semestern är anledningen till att kärleken blomstrar.

Trots många romantiska ögonblick kan en semester i bil även leda till en del heta diskussioner. Närmare sex av tio svenskar uppger nämligen att de grälar under bilsemestern. De vanligaste anledningarna till meningsskiljaktigheter i bilen handlar, enligt elva procent av svenskarna, om var och när det är dags för rast, vilken väg man ska köra och hur fort eller långsamt föraren kör. En annan anledning till gräl är, enligt tio procent, barn som bråkar i baksätet. Även restaurang-¬ och musikval leder till diskussioner under svenskarnas bilsemester, det uppger nio respektive åtta procent.

– Det är intressant att se att det är så mycket känslor som väcks till liv när svenskarna tar sig ut på vägarna. I dag när de flesta ständigt är uppkopplade med mobilen och alltid är nåbara, kan jag tänka mig att en bilsemester blir ett välbehövligt avbrott från stress och vardagssysslor. Timmarna i bilen ger tid att umgås och prata mer än vad som oftast är möjligt i vardagen vilket nog gör att många hittar tillbaka till varandra, säger Jari Virtanen, Group Travel Director på Stena Line.

Årets undersökning från Stena Line har i år inte bara genomförts i Sverige utan i totalt nio länder runt om i Europa, bland annat i Polen, Norge, Frankrike och Tyskland. Och när det gäller kärlek och bilsemester så är det polackerna som är mest kärleksfulla på vägarna, bland dem anser hela 80 procent att bilsemester kan ha en positiv effekt på kärlekslivet.

För mer information, kontakta:

Sofia Ivarsson, PR-¬ansvarig på Stena Line, tel + 46 (0) 704 85 85 79 eller mail

sofia.ivarsson@stenaline.com

Stena Lines Bilsemesterrapport 2015

Nedan följer ett urval av statistik från Bilsemesterrapporten 2015. Rapporten i sin helhet finner du på: http://www.mynewsdesk.com/se/stena_line/documents/stena-line-car-travel-report-2015-sweden-44274

Om undersökningen: Riksrepresentativ undersökning genomförd av Norm i februari 2015. 1 000 personer i åldrarna 18-65 år svarade på frågorna via en webbpanel.

Tror du att bilsemester kan ha en positiv effekt på kärlekslivet?

Ja, 56 procent

Nej,13 procent

Om ja, varför? (flervalsalternativ)

Lämnar vardagen och dess rutiner, 67 procent

Skapar gemensamma minnen, 58 procent

Miljöombyte, 53 procent

Mer tid för samtal, 52 procent

Besöker spännande platser, 45 procent

Stärker familjekänslan, 34 procent

Upptäcker nya sidor hos varandra, 32 procent

Mer tid för sex, 24 procent

Begränsad internetuppkoppling som stör, 18 procent

Vad grälar ni om under bilsemestern? (flervalsalternativ)

Vi grälar inte, 39 procent

Var/när ni ska stanna för rast, 11 procent

Vilken väg ni ska köra, 11 procent

Hur fort/långsamt föraren kör, 11 procent

Barnens bråk i baksätet/bilen, 10 procent

Var vi ska äta, 9 procent

Vem som ska välja musik, 8 procent

Vart vi ska åka, 6 procent

Var vi ska bo, 5 procent

Packning/platsbrist, 5 procent

Ekonomi/pengar, 4 procent

Problem med bilen, 3 procent

Vem som ska sitta vart i bilen, 3 procent

Vem som ska köra, 2 procent

• semester
  • bilsemester
  • bilsemesterrapporten2015

• Karlskrona

Stena Line är ett av världens största färjerederier med 35 fartyg och 22 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena Sfären som har cirka 20 500 anställda och en årlig omsättning på över 50 miljarder kronor.