Boende, aktiviteter och spellistor – så förbereder sig svenskarna inför bilsemestern

Sommaren står runt hörnet och det är snart dags för den efterlängtade bilsemestern. För att resan ska bli så lyckad som möjligt kan man planera och kolla upp några saker i förväg. En ny undersökning genomförd av Norm på uppdrag av Stena Line visar att närmare varannan svensk bokar boende i förväg. Mer än var tredje kollar också upp aktiviteter och var femte fixar spellistor innan avfärd. Baserat på resultatet ger rederiet några värdefulla tips inför säsongen.

Förberedelser är A och O för en lyckad bilsemester. En ny undersökning från Stena Line visar att svenskarna är duktiga på att planera inför resan, endast nio procent uppger att de inte förbereder sig överhuvudtaget. Viktigast för svenskarna är att boka boende i förväg, det uppger 46 procent. Vad man gör under resan och hur man ska köra är också prioriterat att förbereda innan man sätter sig bakom ratten. 38 procent uppger nämligen att man undersöker olika typer av aktiviteter och 36 procent sätter ihop ett körschema med resrutter och stopp.

– Ibland kan det kännas som att planeringen aldrig tar slut eller att man måste förbereda allt i minsta detalj. Så är verkligen inte fallet. Mitt bästa tips är att lämna utrymme för att ta det som det kommer. Testa att inte ha något planerat en dag och fråga de som bor i området om det bästa restaurangtipset eller vad man absolut inte kan missa att se, säger Jari Virtanen, chef för Stena Lines reseverksamhet.

Var femte gör spellistor med musik till resan
När det kommer till underhållning i bilen under resan uppger 20 procent av svenskarna att de gör spellistor med musik och 15 procent uppger att de ser till att ha ljudböcker och podcasts. Helst lyssnar svenskarna på pop under bilsemestern men även rock är populärt, det uppger 46 respektive 41 procent.

Stena Lines tips för en lyckad bilsemester:

• Boende: Ska ni stanna få antal nätter kan det vara värt att tänka på att boendet inte ligger för långt ifrån de stora vägarna.
  • Aktiviteter: Klassiska sevärdheter innebär oftast långa köer. Något som går att undvika genom att köpa biljetter på nätet i förväg. Glöm inte att ställa er i rätt kö väl på plats.
  • Körschema: Oavsett hur mycket man än planerar in i minsta detalj, så blir det oftast sällan exakt så. Försök att inte bli stressad eller se det som ett misslyckande då. Kanske upplever ni något ni sent kommer glömma istället.

För mer information, kontakta:
Jesper Waltersson, Presschef på Stena Line, tel + 46 (0) 704 85 85 32 eller mail jesper.waltersson@stenaline.com

Stena Lines Bilsemesterrapport 2016

Nedan följer ett urval av statistik från Bilsemesterrapporten 2016.
Om undersökningen: Riksrepresentativ undersökning genomförd av Norm i mars 2016. 1 000 personer i åldrarna 18-65 år svarade på frågorna via en webbpanel.

Hur förbereder du dig inför bilsemestern?

Totalt
Bokar boende i förväg 46 %
Undersöker olika typer av aktiviteter 38 %
Sätter ihop ett körschema med resrutter och stopp 36 %
Service av bilen 33 %
Gör spellistor med musik till resan 20 %
Laddar ner informativa appar till mobilen (exempelvis guider, språköversättningar, valutaomvandlare) 16 %
Ser till att jag har ljudböcker och podcasts 15 %
Kollar upp trafikregler 14 %
Laddar ner underhållande appar till mobilen (exempelvis spel) 12 %
Bokar/kollar upp restauranger i förväg 11 %
Gör en noggrann budget 11 %
Förbereder mig inte alls 9 %
Peppar med bilsemesterfilmer 4 %
Vet ej 7 %
Annat 2 %
Vilken typ av musik lyssnar du helst på i bilen under bilsemestern?
Totalt

• danmark
  • polen
  • bilsemester

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 34 fartyg och 22 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena Sfären som har cirka 19 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 55 miljarder kronor.