Grotesco-komiker sätter Stena Lines personal på prov

I en serie nya filmer från Stena Line sätts medarbetarna rejält på prov av göteborgskomikern Per Andersson. Till sin hjälp har han utklädnader, dold kamera och ett batteri rejält skruvade förfrågningar. Syftet är att på ett humoristiskt sätt visa upp rederiets kärna och allra viktigaste tillgång, nämligen personalen. Filmerna är en del i en större kampanj och sänds under våren 2018.

Komikern och skådespelaren Per Andersson, känd från bland annat humorgruppen Grotesco, är den som fått uppdraget att sätta fokus på Stena Lines serviceinriktade personal och utmanas rederiets medarbetare. I reklamfilmerna går Per Andersson undercover för att ta reda på exakt hur hjälpsam personalen ombord är och situationerna som han försätter dem i är minst sagt krävande.

Per Andersson gestaltar i den första filmen en ledare från den fiktiva friluftsföreningen Gråsälarna som olyckligt nog har brutit armen. Således behöver han också hjälp med allt ifrån att göra knopar till att spela instrument.

– Syftet med filmerna är att på ett roligt och kärleksfullt sätt lyfta fram alla medarbetare som dagligen arbetar för att göra våra resenärer nöjda. Filmerna visar vilken otrolig anpassningsförmåga de har och att det alltid sker med ett leende på läpparna. Det är självklart extra kul att kunna visa upp det med hjälp av en så duktig och rolig komiker som Per Andersson, säger Kristina Nyström, Travel Commercial Manager på Stena Line.

I den andra filmen går Per Andersson in i rollen som Gizmo – en manodepressiv youtuber som behöver personalens hjälp med att få till det perfekta videoklippet till sin kanal. Med hjälp av fotografen och Youtube-profilen Kapten Riley testas personalens färdigheter i ”dabs”, ”challenges" och andra typiska Youtube-fenomen.

Materialet är en del av den större satsning som Stena Line nu genomför under konceptet ”Stora små saker”, vilket ska positionera rederiet som ett företag med omsorg för detaljer.

Inspelning skedde i mars och reklamfilmerna kommer visas på tv och online under vecka 13 till 16. Bakom reklamfilmerna ligger reklambyrån Ehrenstråhle och produktionsbolaget Storyfire.

Länk till reklamfilmerna:

För mer information kontakta:
Kristina Nyström, Travel Commercial Manager, 0704-85 81 70
Jesper Waltersson, Press & Media Relations Manager, 0704-85 85 32

• reklam
  • filmer
  • per andesson
  • komiker
  • rederi
  • humor
  • reklamfilm
  • prank
  • personal

• Karlskrona

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36,5 miljarder kronor.