Information om incident med Stena Jutlandica

Natten till söndag vid klockan 02.20 inträffade en incident i Göteborgs skärgård där ett annat fartyg körde in i babords sida på Stena Jutlandica. I samband med incidenten tog färjan in en del vatten, men det var inget som påverkade fartygets stabilitet. Enligt passagerarlistan fanns det 531 passagerare och 89 besättningsmän ombord. Samtliga passagerare och besättningsmän uppges vara oskadda och har kunnat lämna fartyget.

Incidenten inträffade när Stena Jutlandica var på väg mot Göteborg och hon kunde ta sig in till kaj för egen maskin och angjorde Masthuggskajen strax efter 03.00. Orsaken till incidenten är oklar och utreds. Det pågår också undersökningar av skadorna på Stena Jutlandica.

Samtliga turer med Stena Jutlandica från Göteborg och Frederikshavn är inställda under söndagen. Resenärer som är bokade med Stena Jutlandica ombes kontakta Stena Lines kundservice på 0770-57 57 00 för att bokas om till antingen Stena Danica eller Stena Nautica som går mellan Varberg och Grenaa.

Kontakt:

Media hänvisas till följande telefonnummer för ytterligare information: +46 (0)31-85 85 32.

För löpande trafikinformation, se www.stenaline.se/trafikinformation eller ta kontakt med oss på telefon +46 (0) 770-575700

Stena Line

Göteborg

19, 07, 2015 klockan 09.00

Fakta om fartyget:

Stena Jutlandica trafikerar linjen Göteborg-Frederikshavn. Fartyget är av typen RoPax och är 184,4 meter långt och 27,8 meter brett. Hon kan ta upp till 1 500 passagerare samt fordon och frakt.

• danmark
  • stena jutlandica

Stena Line är ett av världens största färjerederier med 35 fartyg och 22 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena Sfären som har nästan 20 000 anställda och en årlig omsättning på över 50 miljarder kronor.