Stena Line satsar ytterligare 2 miljarder i nya fartyg

Stena Line har beställt två nya sk RoPax-fartyg till ett värde av ca 2 miljarder kronor av Samsung Heavy Industries i Korea. De nya fartygen kommer att sättas i trafik 2011 och de är planerade att trafikera linjen Rotterdam-Harwich. – Under de senaste åren har vi investerat cirka 7 miljarder kronor i nya och ombyggda fartyg och vi har beslutat att investerat ytterligare 6 miljarder kronor. De nya fartygen är en del i Stena Lines strategi att förbättra kapacitet, service och kvalitet för våra fraktkunder, säger Gunnar Blomdahl, VD på Stena Line. De två nya RoPax-fartygen kommer att byggas i Korea av Samsung Heavy Industries. Varvet har tidigare byggt ett flertal skytteltankers och isförstärkta tankers åt Stena Bulk. – Vi är mycket nöjda med att vi kontrakterat Samsung för att bygga fartygen eftersom vi vet att de kan leverera fartyg av allra högsta kvalitet, säger Gunnar Blomdahl. De två nya RoPax-fartygen är systerfartyg till Stena Trader och Stena Traveller som tidigare i år satts in på Nordsjön. Fartygen kommer också att utrustas med den senaste tekniken, sk energy management, för att få en så effektiv drift som möjligt. – Vi har haft stort fokus på att de nya fartygen ska vara energisnåla och bränsleeffektiva för att minimera vår påverkan på miljön samtidigt som de ska vara kostnadseffektiva, säger Gunnar Blomdahl. Stena Line Göteborg 23 augusti, 2007 För ytterligare information kontakta Gunnar Blomdahl, VD, tel 031-85 83 20 eller Joakim Kenndal, Informationschef, tel 031-85 81 80.