Stena Line utökar ytterligare från Nynäshamn till Lettland

Efterfrågan och tillväxt på Stena Lines linje mellan Nynäshamn och Ventspils/Liepaja fortsätter att utvecklas mycket positivt. Bara i år har fraktvolymerna ökat med nästan 30 procent. Nu utökas antalet avgångar och därmed kapaciteten på linjen ytterligare.

I oktober förra året gjordes e utökning av linjens verksamhet då antalet avgångar utökades med hjälp av fler fartyg. Nu tas nästa steg då antalet avgångar ökas från 7 till 8 och verksamheten koncentreras till två fartyg istället för fyra - Scottish Viking och Stena Flavia.

– Utvecklingen på linjen har gått som tåget sedan vi tog över för ett par år sedan. Nu satsar vi vidare för att kan erbjuda våra kunder ännu fler avgångar på attraktiva avgångstider. Vi fokuserar på att vara snabba och flexibla och hela tiden anpassa vår verksamhet till efterfrågan på marknaden och det kommer vi fortsätta med, säger Tony Michaelsen, linjechef för Region Baltikum.

Stena Line tror på en fortsatt positiv utveckling för linjen.

– Det här är en strategiskt viktig linje för oss som vi tror kommer fortsätta utvecklas positivt. Vår målsättning är att linjen på sikt ska trafikeras av två likadana systerfartyg med fullt utvecklade faciliteter till både frakt och passagerare. Det har visat sig vara vår framgångsstrategi på andra linjer och den här förändringen är ett steg i den riktningen, säger Tony Michaelsen.

Förändringen gäller från och med 12 april.

För mer information vänligen kontakta Tony Michaelsen, linjechef Region Baltikum, tel +46 (0)739 42 17 48 eller Jesper Waltersson, informationschef Stena Line, tel +46 (0) 704-85 85 32.

Stena Line är ett av världens största färjerederier med 35 fartyg och 22 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena Sfären som har cirka 20 500 anställda och en årlig omsättning på över 50 miljarder kronor.