Stena Line växer med fem linjer på Östersjön

Idag den 11 oktober tar Stena Line formellt över de fem linjerna som har förvärvats från Scandlines GmbH. De fem linjerna; Travemünde till Ventspils och Liepaja i Lettland och linjerna från Trelleborg till Rostock och Sassnitz samt fraktlinjen Nynäshamn-Ventspils gör att Stena Line expanderar sitt linjenätverk samt att företaget etablerar sig i Baltikum.

Storaffären offentliggjordes i slutet av maj och nyligen godkände de tyska konkurrensmyndigheterna förvärvet. Sedan dess har ett stort arbete med planering inför integrationen pågått.  Integrationsarbetet startar nu, men det blir först om några veckor som kunderna kommer att märka att Stena Line tagit över då Scandlines inledningsvis kommer att sköta verksamheten.

– Det är ett stort och spännande arbete som ligger framför oss och vi är mycket glada över det här förvärvet. Dels eftersom vi expanderar vår verksamhet, dels eftersom vi tar oss in på en för oss ny, intressant och växande marknad. Vår ambition är att fortsätta att utveckla både passagerar- och fraktverksamheten på samtliga linjer vi tar över, säger Gunnar Blomdahl, VD på Stena Line. Vi har omfattande planer på att höja både kvalitet och service samtidigt som vi kan erbjuda våra passagerar- och fraktkunder transporter till och från en marknad som växer.

Verksamheten kommer att bedrivas under Stena Lines varumärke och målet är att renovera färjorna och introducera nya koncept för att höja upplevelsen ombord.  Detta arbete kommer att påbörjas under nästa år.

Förvärvet av de nya linjerna och fartygen ”Trelleborg”, ”Skåne”, ”Sassnitz”, ”Mecklenburg Vorpommern” och ”Ask” samt de chartrade fartygen ”Scottish Viking”, ”Urd” och ”Watling Street” innebär att Stena Line nu kan erbjuda sina kunder 22 linjer i norra Europa på 37 färjor. Utöver verksamheten så kommer även ca 300 personer som arbetar på linjerna börja på Stena Line.

Stena Line
Göteborg, 11 oktober, 2012

För ytterligare information kontakta Joakim Kenndal, Informationschef Stena Line, tel 0704-85 85 55 eller Fredrik Lantz, Skandinavienchef, Stena Line, tel 0704-85 83 14.

• scandlines

• Skåne

<i>Stena Line är ett av världens största färjerederier med tre affärsområden; Skandinavien, Nordsjön och Irländska sjön. Huvudkontoret ligger i Göteborg.
Stena Line har Europas mest heltäckande linjenät med ett stort antal destinationer i Skandinavien, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen, Holland och i Baltikum. Verksamheten omsätter cirka 10 miljarder kronor och har cirka 6 000 anställda.</i>