Stena Lines film om Polens Riviera nominerad till internationellt turistfilmpris

– Det känns fantastiskt roligt att vi tillsammans med det polska produktionsbolaget van der Weyden Group får den här uppmärksamheten för filmen och är nominerade för årets bästa turismfilm i världen. Vi har arbetat målmedvetet med att lyfta Polens Riviera och att försöka ändra svenskarnas inställning till Polen som resmål och den här filmen är en mycket viktig ingrediens i det arbetet. Allt som visas upp i filmen har handplockats av oss, säger Alexandra Hansson Hallgren, Marknadsansvarig för Polen och Lettland på Stena Line, och som också är ansvarig och projektledare för filmen från Stena Lines sida.

Under perioden januari till augusti ökade försäljningen från Sverige med cirka 25 procent jämfört med samma period 2014.

– Polen som destination har väldigt mycket att erbjuda både under sommarperioden och resten av året. Allt från sol och bad i Rivieraklass, SPA-behandlingar, gourmetmat och högklassig shopping, till historiska stadsmiljöer och många andra intressanta sevärdheter. Att det är betydligt billigare i Polen, än i andra länder i Europa gör inte saken sämre, säger Alexandra Hansson Hallgren.

Filmen har under året tagit hem en rad utmärkelser, något som lett fram till nomineringen i CIFFT:s internationella tävling.

• ITB Berlin – 3:e pris i kategorin “Region Promotion, international”
  • Riga Tour Film Festival – Special Mention i kategorin “Eco Tourism”
  • Warszawa Tour Film Festival – Pris i kategorin “Pixelation - usage of special techniques“
  • Sila Fest, Veliko Gradiste, Serbien – The Blue Danube “Special Approach to Tour Film”
  • Zagreb Tour Film Festival – 3:e pris i kategorin “Best Film up to 7 minutes”
  • Karlovy Vary Tourfilm - Special Mention in category “Promo spot up to 15 min”

– Vi gjorde den här filmen på ett unikt sätt och är mycket glada över den uppmärksamhet den fått, som mycket beror på Stena Line. Det har varit ett privilegium att arbeta med Stena Line eftersom vi fått förtroendet att vara innovativa och göra en film på ett oprövat sätt, säger Agnieszka Pajak från van der Weyden Group.

Filmen: https://www.youtube.com/watch?v=AKAHTrXCsmk - Full version

https://www.youtube.com/watch?v=FOlFexzObno - Teaser

För mer information kontakta Alexandra Hansson Hallgren, Marknadsansvarig Polen & Lettland, tel +46 (0) 739 42 17 34, Jesper Waltersson, Presschef Stena Line, +46 704 85 85 32 eller Agnieszka Pajak på van der Weyden Group, +48 (0) 509 989 789.

Stena Line är ett av världens ledande färjerederier med Europas mest heltäckande linjenät och ett stort antal destinationer i Skandinavien, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen, Holland och i Baltikum. Verksamheten omsätter över 10 miljarder kronor och har cirka 6 000 anställda. På www.stenaline.com finns mer information om företaget.