Återvinning med Stena i TV-rutan

Nyhet   •   Feb 22, 2013 16:45 CET

Under våren blir det Stena på TV – för både stora och små. Stena Recycling sköter den här säsongen all återvinning i TV-serien Sofias Änglar i Kanal 5. Stena Recycling förekommer också, liksom Stena Aluminium, i den nya serien om återvinning i SVT:s Barnkanalen. Så boka in söndagmorgnarna och torsdagkvällarna i kalendern framöver!

I den tredje säsongen av den populära Kanal 5-serien Sofias Änglar är det Stena Recycling som står för hämtning och återvinning av allt avfall. I serien får människor som har haft riktig otur hjälp. Det kan vara en olycka, sjukdom eller ödet som gjort att livet tagit en helt annan vändning än planerat. Genom att börja med att göra i ordning hemma, kan Sofias Änglar förhoppningsvis skapa en nystart och vända livet till det bättre.

Det handlar ofta om något som behöver renoveras eller byggas om i hemmet. Stena Recycling kommer att synas flera gånger under serien när avfall behöver hämtas med container och lastbil.

Sofias Änglar har säsongspremiär torsdag 28 februari kl 20.00. Läs mer på programmets hemsida.

Bolibompa-Johan i återvinningens värld
För alla barn som vill veta mer om hur återvinning går till i praktiken är det den nya TV-serien i Barnkanalen som gäller. Serien heter Skräp och handlar om hur vi får fram alla de värdefulla resurser som finns i olika typer av avfall. Genom Bolibompa-profilen Johan Anderblads nyfikna kamera får tittarna lära sig att avfallet faktiskt är allt annat än skräp.

Första avsnittet (24 februari) handlar om bilåtervinning där vi bland annat får följa med till Stena Recyclings fragmenteringsanläggning i Huddinge. Längre fram i serien (28 april) blir det besök på Stena Aluminium i Älmhult, Sveriges enda smältverk för återvunnen aluminium. Ytterligare ett besök på fragmenteringen blir det den 19 maj i programmet som handlar om järnskrotets väg till ny råvara.

Serien sänds i Barnkanalen på söndagar kl 08.40. Den har också en egen sajt på SVT-webben där programmen kan ses i efterhand.

STENA RECYCLING
Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsföretag med ett rikstäckande nät av filialer och produktionsanläggningar. Företaget återvinner avfall från industri, handel och kommuner. En ständig utmaning är att utveckla återvinningen av samhällets avfall på ett innovativt sätt som är bra för både kunder, miljö och samhälle.
www.stenarecycling.se

STENA ALUMINIUM
Stena Aluminium är Nordens ledande leverantör av återvunnet aluminium. Produktionen sker i Älmhult i Sverige. Förutom kundanpassade legeringar erbjuds kunderna innovativa lösningar och service.
www.stenaaluminium.com