17 elever fick Stena Circular Economy Award 2017

Pressmeddelande   •   Jun 29, 2017 07:00 CEST

Tre ekonomistudenter på Björknäsgymnasiet i Boden är några av de 17 eleverna runtom i landet som tilldelades Stena Circular Economy Award i samband med skolavslutningarna. Foto: Lena Tegström

Intresset för hållbarhetsfrågorna är starkt i landets skolor. I samband skolavslutningarna blev 17 gymnasieelever runtom i landet tilldelade Stena Circular Economy Award.

– Återigen kan vi se att det finns ett stort engagemang för hållbarhet och cirkulär ekonomi bland landets gymnasieelever. De nominerade eleverna till Stena Circular Economy Award håller hög höjd i sina arbeten vilket känns tryggt för den framtida utvecklingen inom de här frågorna, säger Christer Forsgren, Miljö- och teknikchef på Stena Metallkoncernen, tillika adjungerad professor i Industriell materialåtervinning vid Chalmers Tekniska Högskola.

Den elev som tilldelas Stena Circular Economy Award har potential att vara med och driva omställningen till cirkulär ekonomi, där vi hushåller bättre med begränsade resurser och där återvinning och återanvändning har stor betydelse.

– Återvinning är viktigt i en cirkulär ekonomi. Tillsammans med våra kunder bidrar vi genom att varje år återvinna fem miljoner ton avfall från samhället. Med Stena Circular Economy Award vill vi premiera elever som hittar nya spännande områden som kan göra samhället mer hållbart.

Bland de 17 eleverna som fick årets Stena Circular Economy Award finns till exempel en elev på Europaskolan i Strängnäs som i sitt UF-företag producerar och säljer snacks av överbliven frukt från matbutiker. Ett annat exempel är en elev på IT-gymnasiet i Göteborg som har utvecklat ett dataspel för barn med syfte att öka deras kunskap om hur människan påverkar klimatet.

– Det här är två fina exempel bland årets nomineringar. Jag vill ge ett stort grattis till alla stipendiater. Vi har gott om unga krafter i landet som tar sikte på en mer hållbar framtid, säger Christer Forsgren.

Stena Circular Economy Award delades i år ut för tredje året i rad. Alla gymnasielärare välkomnades att nominera elever till stipendiet.

Stena Circular Economy Award gick i år till

• Åtta elever på Viktor Rydberg Gymnasium, Djursholm.
  • Tre elever på Björknäsgymnsiet, Boden.
  • En elev på Borgarskolan, Gävle.
  • En elev på Luleå Gymnasieskola.
  • En elev på Sjölins Gymnasium, Stockholm.
  • En elev på IT-Gymnasiet, Göteborg.
  • En elev på Europaskolan, Strängnäs.
  • En elev på Karlfeldtgymnasiet, Avesta.

Mer information finns på www.stenacirculareconomyaward.se

Stena Metallkoncernen samlar in, förädlar och återvinner alla typer av avfall. En ständig målsättning är att utveckla nya innovativa sätt att hantera samhällets avfall med hållbara metoder för kunder, miljö och samhälle. I koncernen ingår också produktion av aluminium från återvunnen råvara, leveranser av stålprodukter, finansverksamhet samt internationell handel med stål, metaller och olja. Stena Metallkoncernen bedriver verksamhet på mer än 200 platser i 10 länder. Läs mer på www.stenametall.se