Nu kan skånska frisörer bli miljöprofilerade

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 13:13 CEST

På frisörsalonger uppstår miljöstörande och farligt avfall som tidigare inte har kunnat hanteras på bästa sätt, i brist på återvinningslösningar. Nu lanseras en komplett lösning för att ta hand om sprayburkar, färgrester och andra kemikalier från landets frisörer. Och frisörkunder får möjlighet att välja ett miljöriktigt alternativ när det är dags att klippa sig.

Avfallet som uppstår på frisörsalonger är miljöstörande eller omfattas av lagstiftning för hantering av farligt avfall. Fram till nu har möjligheterna varit begränsade för landets frisörer att lösa avfallshanteringen på bästa sätt.
- Med branschlösningen Grön Salong skapas ett miljöriktigt val för både frisörer och kunder. En viktig målsättning är att återvinna så mycket avfall som möjligt och återföra det till kretsloppet. I andra hand handlar det om energiåtervinning av avfall med beprövade och miljöriktiga metoder, säger Thomas Söderberg på återvinningsbolaget Stena Recycling som utvecklat Grön Salong.

Lösningen omfattar allt från säkra emballage, transporter, återvinning och destruktion till rådgivning.
- Med en komplett lösning för hantering av miljöstörande eller farligt avfall får branschen en ny möjlighet att miljöprofilera sig och skapa konkurrensfördelar för frisörer som ansluter sig, säger Thomas Söderberg.
Framöver kan kunder att få ett snabbt besked då frisörer anslutna till Grön Salong kan informera om detta redan på entrédörren.

För bildmaterial, använd nedanstående länk:

Stena Recycling
Thomas Söderberg, Stena Recycling

Presskontakt:
Bjarne Darwall

Fakta Stena Recycling
Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsföretag med ett rikstäckande nät av filialer och produktionsanläggningar. Företaget omhändertar avfall från industri, handel och kommuner. En ständig utmaning är att utveckla nya innovativa sätt att återvinna samhällets avfall och som är bra för både kunder, miljö och samhälle. Stena Recycling ingår i Stena Metallkoncernen som också återvinner elektronikskrot och aluminium samt bedriver internationell handel med stål, metaller och olja. www.stenarecycling.se