Stena förlänger sitt avtal som Titelsponsor till Match Cup Sweden

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 07:00 CET

Våren och sommaren blev en hektisk period för Stena. Som nybliven Titelsponsor till Stena Match Cup Sweden i slutet av april var tiden knapp att skapa synergier med evenemanget. Målet var att samla alla Stenabolag i ett gemensamt projekt, något som aldrig gjorts tidigare.

– Trots lite tid för planering är vi väldigt nöjda med vårt första år. Det var helt klart värt vår ansträngning. Evenemanget fick ett bra lyft 2010 och en otrolig skjuts i internationell spridning. Medievärdet tredubblades från ifjol tack vare det, vilket vi är väldigt glada för, fortsätter Ulf Ryder.

Kollegan Gunnar Blomdahl, VD Stena Line fortsätter:

- Vatten, vind och miljö ligger oss varmt om hjärtat och det är vad seglingsveckan verkligen handlar om, vilket gör att kopplingen till våra verksamheter känns naturlig. Dessutom finns det bra möjligheter att träffa både kunder och konsumenter inom evenemangets format, vilket är värdefullt.

Stena förespråkar långsiktighet i allt man gör och samarbetet med Stena Match Cup Sweden är inte annorlunda.

– Match Cup Sweden är ett utmärkt tillfälle att nå ut och visa allt vi kan inom återvinning och miljö, så det fortsätter vi med. Nu ser vi fram emot att få vara en aktiv partner till evenemanget och se det utvecklas som ett av de mest attraktiva seglingsevenemangen i världen, säger Anders Jansson, koncernchef Stena Metall.

Samarbetet mellan Stena och Match Cup Sweden skapar en spännande framtid:

– Tack vare Stena har vi nu möjlighet att förverkliga utvecklingsidéer som kommer att förstärka evenemanget. Match Cupen har två primära ben, det sportsliga och det kommersiella. Vi ser fram emot att utveckla båda dessa delar för att erbjuda den bästa upplevelsen dels för världsklassen i match racing, som ser Marstrand som fundamentet i World Match Racing Tour, dels för kunder och konsumenter, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot, kommersiell rättighetsägare till Stena Match Cup Sweden.

Stena Match Cup Sweden i siffror för 2010

Totalt medievärde: 290 miljoner kronor (2009: 94,6 miljoner kronor)
Medievärde i Sverige: drygt 35 miljoner kronor
Omsättning: 20 miljoner kronor