Stena Metall stärker sitt mångfaldsarbete genom partnerskap med Mitt Liv

Pressmeddelande   •   Jun 21, 2018 15:30 CEST

Stena Metall stärker sitt mångfalds- och inkluderingsarbete genom att inleda partnerskap med Mitt Liv. Detta efter parternas framgångsrika samarbete i mångfaldssatsningen Stena Metall Diversity and Competence program tidigare i år.

Mitt Liv har under vintern haft i uppdrag att för Stena Metalls räkning rekrytera internationella talanger med kompetens inom miljö, ekonomi, och IT. Michael McGrath, Director of Corporate Affairs och Chief HR Officer, är övertygad om att mångfald behövs för att företag ska uppnå sin fulla potential, både i dag och i framtiden.

– Ju fler idéer som finns i ett företag desto fler möjligheter uppstår. Vi lever i en värld där innovation och nytänkande är avgörande för framgång, både inom företag och den övriga samhällsutvecklingen.

– Mångfald ger möjlighet att kombinera människor av olika bakgrund, erfarenheter, kön och kultur. Det skapar en bättre dynamik både gällande utvecklingen av företaget och dess innovationskraft.

Sofia Appelgren, grundare för Mitt Liv och Stena Metalls Michael McGrath är eniga om att partnerskapet stärker båda företagen i resan framåt.

– Det är fantastiskt roligt att få arbeta med Stena Metall. De vill ta mångfaldsarbetet till nästa nivå och har påbörjat en genuin resa för att möta framtidens kompetensbehov. Genom vårt gemensamma engagemang kommer vi att flytta oss framåt tillsammans. Det är en spännande resa vi har framför oss, säger Sofia Appelgren.

– Mitt Liv har etablerat en kanal för att hitta kompetens och erfarenhet som vi kommer att använda i våra rekryteringar framöver. Utöver det är Mitt Liv en drivande röst i hur man skapar värde genom att utveckla organisationen genom mångfald på arbetsplatser, säger Michael McGrath.

Presskontakt:

Mitt Liv — Laras Piniji, 072 334 7687

Stena Metall AB — Jörgen Andersson, 072 205 8464

Stena Metallkoncernen
Stena Metallkoncernen är ett familjeägt företag som bedriver verksamhet i åtta affärsområden på mer än 200 platser i tio länder. Koncernens återvinningsföretag samlar in, bearbetar och återvinner alla typer av avfall. Varje år återvinner koncernen mer än fem miljoner ton avfall och bidrar till att bevara värdefulla resurser. Bland verksamheterna ingår också produktion av aluminium från återvunnen råvara, leveranser av stålprodukter, finansverksamhet samt internationell handel med stål, metaller och olja. www.stenametall.se

Fakta om Mitt Liv
Mitt Liv är ett socialt företag som arbetar för ett inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald. Genom mentorskap, utbildning och vidgade kontaktnät vill vi öppna dörrar för personer med utländsk bakgrund. Mitt Liv arbetar också med företag och organisationer som aktivt vill arbeta med mångfaldsfrågor. Läs mer på www.mittliv.com