Stena Metall välkomnar nya talanger

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2018 12:00 CET

Traineerna i Stena Metall Diversity & Competence Program tillsammans med sina mentorer, chefer från olika avdelningar inom Stena Metallkoncernen.

Nyligen gick startskottet för Stena Metall Diversity & Competence Program. Programmet riktar sig till högskoleutbildade tekniker och ekonomer med utländsk bakgrund som har haft svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden.

– Att öka mångfalden har ett stort värde för Stena Metallkoncernens konkurrenskraft, säger Michael McGrath, Director of Corporate Affairs och Chief HR Officer på Stena Metall.

Stena Metall drog igång rekryteringen i höstas och i februari började de utvalda deltagarna på koncernens huvudkontor i Göteborg.

– Det känns väldigt kul och värdefullt att vi har välkomnat den här gruppen till Stena Metall. Många utlandsfödda har svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden och vi missar deras kompetens i våra vanliga rekryteringsprocesser. Om vi ska vara konkurrenskraftiga och göra bra affärer tillsammans med våra kunder även i framtiden, då behöver vi mångfald i såväl idéer som bakgrund och erfarenhet. Därför är den här satsningen viktig, säger Michael McGrath, Director of Corporate Affairs och Chief HR Officer.

Deltagarna är utvalda med tanke på att de har en bakgrund och kompetens som är betydelsefull för Stena Metallkoncernen. De har matchats med varsin mentor i chefsposition och kommer under en sexmånadersperiod delta i arbetet på olika avdelningar. Besök i olika delar av verksamheten är planerade och viss tid är vigd åt undervisning i svenska.

Sadaf Saremi är en av deltagarna som ser fram emot att nu komma in på en svensk arbetsplats och få chansen att bidra med sin kunskap och utvecklas hos koncernen.

– Jag är superglad för den här möjligheten. Jag har en master i miljövetenskap och ett stort intresse för hållbarhetsfrågor. Dessutom har jag jobbat med inköp tidigare så det känns som ’the perfect match’ för mig att jobba med inköp här på Stena Metall. Det ska verkligen bli kul att få komma in i verksamheten och lära mig mer om hur det fungerar på en svensk arbetsplats, säger hon.

Stena Metall Diversity & Competence Program genomförs tillsammans med Mitt Liv, ett socialt företag som arbetar för ett inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald.

– Gensvaret var väldigt stort när vi gick ut med annonsen. Vi fick 180 sökande på kort tid. Det visar att behovet är stort – och att vi tar ett steg i rätt riktning för att bredda vår kompetens, säger Michael McGrath.

Programmet finansieras fullt ut av Stena Metallkoncernen. Sofia Appelgren, grundaren av Mitt Liv, säger att beslutet att finansiera programmet helt utan ekonomiskt stöd från stat eller kommun är ovanligt:

– Vi upplever att det finns ett mindset och ett system i Sverige som kanske uppmuntrar subventionerade praktik- och traineeplatser för just den här målgruppen. Det är klart att det då blir extra roligt när ett företag går in med helt egen finansiering och skickar signaler om att det här är kompetens som är likvärdig all annan kompetens, säger hon.

För mer information, kontakta Jörgen Andersson, Pressansvarig Stena Metall AB: 072-205 84 64

Stena Metallkoncernen

Stena Metallkoncernens bolag samlar in, förädlar och återvinner alla typer av avfall. En ständig målsättning är att utveckla nya innovativa sätt att hantera samhällets avfall med hållbara metoder för kunder, miljö och samhälle. I koncernen ingår också produktion av aluminium från återvunnen råvara, leveranser av stålprodukter, finansverksamhet samt internationell handel med stål, metaller och olja. Stena Metallkoncernen bedriver verksamhet på mer än 200 platser i 10 länder.Koncernen har 3300 medarbetare.

Läs mer på www.stenametall.se