Stena Recycling premiärkör nytt elfordon på Marstrand

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2012 10:30 CEST

Ett nytt svenskt elfordon har sett dagens ljus. ZBee är tänkt för stadsmiljö och kortare transporter där en vanlig bil ofta är helt överflödig. I samarbete med Stena Recycling blir bilen också ”designad för återvinning” vilket innebär att man väljer rätt material och design ur ett återvinningsperspektiv.
Vill du se den i verkligheten? Kom till årets Stena Match Cup på Marstrand den 2-7 juli.

– En modern tuk-tuk med eldrift. Perfekt för transporter i stadsmiljö.
Så lyder den kortkorta presentationen av ZBee, presenterad av Göran Folkesson, VD för Clean Motion som producerar det nya elfordonet som har tre hjul och klassas som en EU-moped.
Han menar att det finns ett stort glapp mellan cykel och personbil idag. Tanken är att ZBee ska fylla det glappet – när det är för långt för cykel och överflödigt med en vanlig personbil.
– När behövde du senast ett fordon med en toppfart på 200 km/h för att åka och handla eller köra barnen till träningen? Det är här ZBee kommer in i bilden.

På Marstrand i sommar
Är man intresserad av innovativ elbilsteknik är tipset att åka till Marstrand första veckan i juli. Under Stena Match Cup 2-7 juli ska två ZBee användas av Stena Recyclings återvinningsteam "Recycling Crew" för transporter längs kajen.

Stena Recycling ingår också i en projektgrupp som ska göra ZBee ”designad för återvinning” innan den sätts i serieproduktion. Det handlar om att anpassa designen och göra smarta materialval ur ett återvinningsperspektiv.
– Bygger man ett fordon med stark miljöprofil idag är det nödvändigt att tänka på återvinningen från början. Vi kommer bland annat hjälpa till att optimera karossen och ta fram en plan för hur man kan återvinna bilen när den har rullat klart, säger Jonas Christéen på Stenas avdelning för forskning och utveckling.

Lätt och smidig
ZBee väger 180 kg, rymmer tre personer och har en räckvidd på 35 eller 70 km beroende på om man kör på ett eller två batteripack. Den förbrukar bara sju procent av den energi som krävs för en vanlig personbil.
– Nyckeln till hög energieffektivitet är att reducera fordonets vikt så mycket som möjligt. Mindre vikt betyder också mindre batterier. Tack vare smart design i kompositmaterial är ZBee avsevärt lättare än andra fordon i samma storlek. Det gör den till ett miljösmart och energieffektivt alternativ, säger Göran Folkesson.

Pressinbjudan, seminarium på Marstrand:
"Från värdelöst till värdefullt"

• Återvinning då och nu, Peter Domini, Stena Metallkoncernen
  • Återvinningsforskning och framtidens återvinning, Christer Forsgren, Stena Metallkoncernen
  • Z-Bee exempel på design för återvinning, Hans Folkesson, Clean Motion

Seminariet ges vid två tillfällen fredag den 6 juli:
Kl 10.00-12.00
Kl 13.00-15.00

Kontakta Jörgen Andersson, pressansvarig, för mer information och anmälan.

Pressbilder:

Fakta: ZBee
Klassad som EU-moped
Längd: 2,4 m
Bredd: 1,2 m
Höjd: 1,5 m
Vikt: 180 kg
Motoreffekt (nominell/max): 2,4 kW/5kW
Energiförbrukning: 39Wh/km (50Wh/km vid max hastighet)
Räckvidd: 40-50km
Toppfart: 45 km/h
Säkerhet: Trepunktsbälte på alla platser.

Fakta: Stena Match Cup
Stena Match Cup är Sveriges största publika seglingsevenemang, med Stena som titelsponsor. Tävlingen som äger rum på Marstrand den 2-7 juli är den tredje deltävlingen i världstouren. Tävlingsveckan på Marstrand är också fylld av många andra roliga aktiviteter, för både stora och små.

Fakta: Stena Recycling
Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsföretag med ett rikstäckande nät av filialer och produktionsanläggningar. Företaget återvinner avfall från industri, handel och kommuner. En ständig utmaning är att utveckla nya innovativa sätt att återvinna samhällets avfall som är bra för både kunder, miljö och samhälle.
www.stenarecycling.se