Stena utvecklar nydanande röntgenglas av elektronikavfall

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2009 10:31 CET

Stora mängder glas ur Europas elektronikavfall återvinns inte, trots möjligheterna. En ny innovation från Stena gör det möjligt att förädla bildskärmar till röntgenglas.
– Med den nya patenterade produkten kan vi ta tillvara mer glas i elektronikavfallet. Det nya röntgenglaset skyddar mot röntgenstrålning och kan användas exempelvis på sjukhus, säger Detlef Oertel, ansvarig för forsknings- och utvecklingsprojekt på GRIAG Glasrecycling som ingår i Stena Metallkoncernen.

Endast 35 procent av glaset i Europas uttjänta elektronikprylar materialåtervinns. Cirka 300.000 ton glas materialåtervinns ännu inte trots att det finns beprövade metoder för att ta hand om det. GRIAG Glasrecycling, som ingår i Stena Metallkoncernen, har sedan start återvunnit glas från över tio miljoner TV-apparater och bildskärmar på anläggningen utanför Berlin.
– Vi återvinner glas ur elektronikavfall från kunder i tio europeiska länder. Möjligheterna till avsättning är starka och de närmaste åren räknar vi med att fördubbla kapaciteten, säger Staffan Johansson, VD på GRIAG Glasrecycling.

Under de senaste åren har bolaget utvecklat nya innovativa produkter av glas i elektronikavfallet.
– Med det nya röntgenglaset blir det möjligt att återvinna glas i TV- och datorskärmar till en ny produkt med miljöfördelar. Oberoende tester visar att strålskyddet är likvärdigt med existerande produkter på marknaden.

Produkten har också fullständig genomskinlighet, vilket är unikt jämfört med andra produkter på marknaden. En fördel är att det nya röntgenglaset av återvunnet material kan tillverkas i många storlekar.
– Till en början riktar vi oss till verksamheter där det behövs skydd mot strålning från medicinsk utrustning. På sikt är det tänkt att produkten ska kunna användas i fler branscher.

Staffan Johansson berättar att en av kollegorna inom Stena passerade en säkerhetskontroll på en flygplats med röntgenglaset i bagaget.
– När hans väska passerade genom kontrollen blev det kolsvart på kontrollskärmen och säkerhetspersonalen blev nyfikna på vad det var. Händelsen var bara ytterligare ett bevis på att produkten fungerar på bästa sätt, avslutar Staffan Johansson

Press images:

För allmän information om Stenas glasåtervinning och om nya produkter:
Staffan Johansson, VD GRIAG Glasrecycling AG
staffan.johansson@stenametall.se
Tel
. +46 705 64 70 29, +49 33 920 50 80

För mer information om forskning och utveckling:
Detlef Oertel
detlef.oertel@stenametall.de
Tel +49 33 92 05 08 25, +49 17 23 94 61 54

Fakta Affärsområde WEEE, Stena Metallkoncernen
Stena Metallkoncernen är Europas ledande elektronikåtervinnare och verksamheten grundades under tidigt 1990-tal. Affärsområde WEEE bedriver verksamhet i tio länder: Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Rumänien och Italien. Med samma beprövade och effektiva processer återvinns Europas elektronikavfall på egna anläggningar. En viktig målsättning är att utveckla marknadens ledande tjänster för kunder, miljö och samhälle.