Sveriges ambassadör invigde Polens första återvinningscentral

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2012 07:30 CEST

Polen har fått sin första återvinningscentral – Stena Ekostacja – byggd efter svenskt koncept med drive-through och snabb service. Här kan Warszawaborna gratis lämna över 40 olika typer av avfall. Anläggningen invigdes 11 oktober. Sveriges ambassadör, Warszawas borgmästare och Stena Recyclings Polen-VD klippte gemensamt ett band gjort av pappersavfall.

I Polen finns inte det nät av återvinningsstationer som vi svenskar är vana vid sedan länge. Den nya återvinningscentralen i Warszawa – Stena Ekostacja – är unik i sitt slag. Den är byggd av återvinningsbolaget Stena Recycling, men helt och hållet avsedd för Warszawaborna och deras avfall. Varje Warszawabo genererar i genomsnitt 360 kilo avfall per år, av vilket minst 80 procent skulle kunna återvinnas. På den nya anläggningen har de nu möjligheten att avgiftsfritt lämna över 40 olika fraktioner.

Resurshushållning i företagets DNA
– Det ligger i Stena Recyclings DNA att ta vara på våra gemensamma resurser och vi är övertygade om att återvinningen måste öka. Vi är sedan länge en stark partner inom industrin där vi skapar helhetslösningar för avfallshantering och återvinning som klarar kraven för en hållbar utveckling. Nu vill vi göra något nytt även för privatpersoner. Genom att skapa Stena Ekostacja tar vi steget från att bara uppmuntra ett miljöriktigt beteende bland Warszawas invånare. Vi ger dem en reell möjlighet att bidra till återvinningen av värdefulla resurser, säger Fredrik Valentin, Stena Recyclings VD i Polen.

Anläggningen invigdes den 11 oktoberg av Staffan Herrström, Sveriges ambassadör i Polen och Hanna Gronkiewicz-Waltz, Warszawas borgmästare, som tillsammans klippte bandet som specialtillverkats av returpapper.

Svenskt exempel som kan göra Warszawa renare
– Stena Ekostacja är ett utmärkt exempel på svensk praxis på miljöområdet som kombinerar god ekologi och god ekonomi. Warszawa är en grön och vacker stad. Jag hoppas verkligen att den här möjligheten att göra staden ännu grönare och renare kommer att användas av invånarna, sa Staffan Herrström vid invigningen.

På Stena Ekostacja finns också ett showroom där man kan lära sig mer om återvinning. Här presenteras bland annat enkla sorteringslösningar för hemmiljö i samarbete med IKEA.

Läs svenska ambassadörens blogg om Stena Ekostacja

FAKTA Stena Recycling
Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsföretag med ett rikstäckande nät av filialer och produktionsanläggningar. Stena Recycling finns även i Danmark, Finland, Norge och Polen. Företaget omhändertar avfall från industri, handel och kommuner. En ständig utmaning är att utveckla nya innovativa sätt att återvinna samhällets avfall och som är bra för både kunder, miljö och samhälle. Stena Recycling ingår i Stena Metallkoncernen som också återvinner elektronikskrot och aluminium samt bedriver internationell handel med stål, metaller och olja. www.stenarecycling.se