Tre miljoner kylskåp kom in från kylan

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 08:59 CET

Trender kommer och går och våra elektronikprylar går sönder.  Svenska folket konsumerar elektronikprodukter i en strid ström, oavsett om det gäller datorer, MP3-spelare eller annan hemelektronik. På Stenas anläggning får besökaren en tidsresa med ett tvärsnitt av kyl- och frysmodellerna i svenska hem de senaste decennierna. Mossgröna 70-talsskåp trängs med betydligt yngre produkter av borstat stål, som kylt färdigt och som väntar på att bli återvunna till råvara för nya produkter i samhället.

– Häromdagen passerade vi 3 miljoner återvunna kylmöbler i Halmstad sedan 1995. Det är vi stolta över och i framtiden skall vi utveckla processen med mer energisnål teknik, säger Mårten Frostne.

Stena Metallkoncernen har 9 anläggningar för kylmöbler runt om i Europa. Verksamheten i Halmstad har blivit det nordiska centrat för kylskåpsåtervinning. Alla kylmöbler miljösaneras från freon, kompressorer mm innan de mals till småbitar. Metaller och plast sorteras och det som inte materialåtervinns kan energiåtervinnas och användas till exempelvis fjärrvärme.
– I stort sett kan allt återvinnas. Varje kylskåp som återvinns gör det möjligt att undvika koldioxidutsläpp på hela 2200 kilo. Den främsta anledningen är en sluten hantering och destruktion av freoner och andra klimatskadliga gaser som finns i kylmöbler.

– Genom vår process förhindrar vi stora läckage av klimatskadliga gaser som har en mycket negativ miljöpåverkan.

Den andra anledningen är att återvinningen minskar samhällets behov av nya råvaror från skog, olja och gruvor, som innebär högre koldioxidpåverkan.

FAKTA Stenas återvinning av kylmöbler

• I Halmstad har 3 miljoner kylmöbler återvunnits sedan 1995. I hela Stena Metallkoncernen handlar det om fem miljoner stycken.
  • Miljönyttan med verksamheten i Halmstad uppgår till mer än 750.000 flygresor jorden runt. Koldioxidbesparingen är lika stor som om alla 91.000 invånare i Halmstad kommun flög 8 varv runt jordklotet.
  • 100% av materialen återvinns ur en kyl. Klimatskadliga gaser som freon destrueras i en sluten process.

För mer information:
Mårten Frostne, Sverigechef Stena Technoworld, tel 010-445 91 17
Olof Christensson, vice vd Stena Technoworld, tel 010-445 91 03

Fakta Affärsområde WEEE, Stena Metallkoncernen
Stena Metallkoncernen är Europas ledande elektronikåtervinnare. Elektronikåtervinningen startade 1992 och bedriver verksamhet i tio länder: Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Rumänien och Italien. Med samma beprövade och effektiva processer återvinns Europas elektronikavfall på 25 egna anläggningar. En viktig målsättning är att ständigt utveckla nya innovativa återvinningslösningar för kunder, miljö och samhälle.www.stenatechnoworld.com