Unikt samarbete mellan Stena Recycling och Volvo Personvagnar

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 11:20 CEST

När Stena Recycling tar hand om skrotet från Volvos karosstillverkning i Olofström sker det med tåg. På 14 specialtillverkade vagnar fraktas materialet till Stenas anläggningar för att återföras till kretsloppet - fem dagar i veckan, året runt. Det är en unik återvinningslösning som saknar motstycke i Sverige. Totalt sparas 5 000 långväga lastbilstransporter årligen och koldioxidutsläppen minskar med hela 55 %.

INNOVATIV LÖSNING MED TÅG NÄR STENA RECYCLING TAR HAND OM SKROTAVFALL FRÅN VOLVO PERSONVAGNAR I OLOFSTRÖM.

I ett samarbete med Volvo i Olofström tar Stena Recycling bland annat hand om skrotavfallet från karosstillverkningen.
- Tillsammans har vi arbetat fram en innovativ lösning som innebär att vi använder specialtillverkade flak för att transportera skrotet med tåg från fabriken, säger Anders Jansson, VD för Stena Recycling och koncernchef för Stena Metallkoncernen.

Under de senaste åren har Stena Recycling storsatsat på järnvägstransporter. I dag går 10-15% av alla företagets transporter med tåg och det är en siffra som hela tiden ökar.
- Vi satsar på järnvägstransporter där det är möjligt. Det finns stora miljöfördelar med tågtransporter och vi vill bidra med nya innovativa lösningar i återvinningsbranschen. Det här är ett exempel på hur Volvo och vi tillsammans kan skapa en klimatklok lösning på avfallsproblematiken, säger Anders Jansson.

För nedladdning av bildmaterial, använd nedanstående länk:

För mer information om avtalet mellan Stena Recycling och Volvo Personvagnar:
Clas Hultqvist, Marknadschef Stena Recycling :031- 445 81 31
Jonas Knutsson, Volvo Cars Body Components :0454 - 26 52 00

FAKTA Stena Recycling
Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsföretag med ett rikstäckande nät av filialer och produktionsanläggningar. Företaget omhändertar avfall från industri, handel och kommuner och erbjuder kvalitets- och miljösäkrade lösningar för insamling och förädling av järn- och metallskrot, rostfritt, returpapper, plast, farligt avfall och andra kemikalier samt övrigt verksamhetsavfall. Stena Recycling ingår i Stena Metallkoncernen som också återvinner elektronikskrot och aluminium samt bedriver internationell handel med stål, metaller och olja. www.stenarecycling.se

Fakta Volvo Cars Body Components
Volvo Cars Body Components producerar högkvalitativa karossdetaljer i en robust, resurssnål och miljövänlig produktionsprocess. Företaget är en del av Volvo Personvagnar och en av norra Europas ledande tillverkare inom pressning och delsammansättning av karossdetaljer.