Skattjakt med glaskonstnären Åsa Jungnelius på Stenungsbaden Yacht Club

Under 12-14 november anordnar Stenungsbaden Yacht Club en skattjakt med verk av konstnären Åsa Jungnelius i samarbete med Kosta Boda och Presenthörnan. Skattjakten är uppdelad på olika stationer varpå det bjuds gott tilltugg och mousserat vin. Vid den avslutande stationen väntar konstnären själv där hon delar med sig av sitt konstnärskap. Och samtliga besökare tar glaset med sig hem, givetvis skapat av Åsa Jungnelius.

En spavistelse är en het potatis. Det blir alltmer populärt att besöka spahotell för återhämtning och rekreation. ”Hemester”, att semestra på hemmaplan, blir allt vanligare och att spendera sin ledighet på en spaanläggning hör till de mest populära göromålen. För att utöka upplevelsen på  Stenungsbaden Yacht Club har hotellet som ambition att komplettera vistelsen med aktiviteter runtikring avkopplande bad och spabehandlingar. En av dessa är att bjuda in konstnären Åsa Jungnelius att visa upp sitt arbete, som just kommenterar hur vi konstruerar vår egen identitet genom shopping och olika skönhetsbehandlingar. – Vem har sagt att skönheten är god? Under första skattjaktsdagen finns dessutom konstnären själv på plats i egen hög person.

-Syftet med att arrangera aktiviteter likt Skattjakten och att bjuda in Åsa till Stenungsbaden är att kunna erbjuda våra gäster en helhetsupplevelse. Att spendera en weekend hos oss innebär givetvis chans till avkoppling och att njuta av vår spaanläggning, men vi har dessutom aktiviteter runt omkring som berikar upplevelsen. Och med ett besök av en så fantastiskt duktig och framgångsrik konstnär som Åsa Jungnelius är vi förstås oerhört privilegierade, säger Karin Åkerman på Stenungsbaden.

Åsa Jungnelius är konsthantverkaren och formgivaren som genom sina rebelliska verk gjort sig vida omtalad. För Kosta Boda har hon skapat serien Make Up, de mycket uppmärksammade nästan halvmeterhöga nagellacksflaskorna i färgat glas, det är också denna serie som visas under Skattjakten på Stenungsbaden. Åsas arbete har en tydlig feministisk udd och hon berör ämnen som kön, genus, makt, materials värde, konsumtion, och kulturella och klasstyrda urvalsprinciper. Åsa är sedan 2007 knuten som konstnär till Kosta Boda.

-I mitt konstnärskap ställer jag frågor med estetik som språk, och genom serien Make up fokuserar jag på människans stereotypa attribut och hur vi konstruerar vår identitet genom konsumtion av smink som statussymbol. Vi formar vår identitet genom att forma ytan - men vad betyder ytan, är den innehållet? Syftet med mina verk är att genom estetik kommentera vår omvärld, ofta med stereotypt laddade föremål såsom läppstiftet som utgångspunkt för att punktera eller understryka dess vedertagna innebörd, säger Åsa Jungnelius.

Skattjakten är ett samarbete mellan Kosta Boda, Presenthörnan Stenungsund och Stenungsbaden Yacht Club. Presenthörnan är erkända för tidigare stora annorlunda utställningar, senast med Kjell Engman i Vattenfalls bergrum – den största glasutställning som genomförts i Sverige.

Skattjakten pågår under 12-14 november och föranmälan görs till Presenthörnan i Stenungsund. Biljetter säljs i receptionen på Stenungsbaden Yacht Club. I samband med Åsas besök erbjuds dessutom möjligheten att kombinera ett besök på utställningen med övernattning på hotellet genom ett Konstpaket från 1595 kr/pers.

Åsa Jungnelius medverkar på Skattjakten fredag-lördag, EJ under söndagen.

För mer information:

Stenungsbaden Yacht Club, www.stenungsbaden.se
Åsa Jungnelius, www.kostaboda.com/se/formgivare/aasa-jungnelius.html
Karin Åkerman, karin.akerman@stenungsbaden.se, 0709-83 91 06
Per-Eric Pettersson, Presenthörnan Stenungsund, per-eric@presenthornan.se, 0702-69 03 50

• stenungsbaden yacht club
  • presenthörnan
  • kosta boda
  • glaskonstnär
  • glaskonst
  • åsa jungnelius

Stenungsbaden Yacht Club är en hotell- och konferensanläggning influerad av America's cup och oceanångarromantik - i svensk västkuststappning. Med en konferenskapacitet på 1 500 personer och bäddar för 450 gäster, närhet till såväl Göteborg och Landvetter som Bohusläns klippor, finns här alla förutsättningar för ett lyckat möte. Stenungsbaden Yacht Club grundades år 1963, är medlem i Svenska Möten, ägs av Home Properties och drivs av Choice Hotels Scandinavia AS - Nordens största hotellkedja med över 170 hotell.