Stenungsundshem och Hyresgästföreningen överens om hyra

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2019 07:30 CEST

Hyresförhandlingarna mellan Stenungsundshem och Hyresgästföreningen om hyrorna för 2019 är nu klara. Överenskommelsen berör 1979 lägenheter hos Stenungsundshem.

Stenungsundshem och Hyresgästföreningen har följt Hyresmarknadskommitténs (HMK) beslut och slutit en överenskommelsesom innebär att hyreshöjningen för bostäder blir 2,05% för 2019. De nya hyrorna gäller från och med den 1 januari 2019.

Retroaktiv hyra för januari till juni månad 2019 tas ut på hyresavierna för juli augusti och september månad 2019.

-Det var en stundtals hård förhandlingsomgång som slutade i oenighet vilket föranledde att förhandlingen fick avgöras av Hyresmarknadskommittén. Det är ganska ovanligt att vi inte lyckas nå en överenskommelse men är samtidigt sånt som händer, säger Anders Rollings, förhandlare på Hyresgästföreningen.

-Efter flera förhandlingstillfällen stod parterna fortfarande långt ifrån varandra. Ärendet skickades då till medling och därefter till Hyresmarknadskommittén, som fattade det avgörande beslutet om 2019 års hyresnivå. Vi är glada över att förhandlingarna äntligen är avslutade, men förhandlingsprocessen har dragit ut på tiden vilket vi tycker är olyckligt, eftersom det drabbar hyresgästerna i form av retroaktiv hyra, säger Ted Lärnhem, vd på Stenungsundshem.

Stenungsundshem vill genom trivsel, dialog med hyresgästerna och ett varierat utbud av bostäder arbeta för att bli regionens bästa hyresvärd.

Kommentarer (0)

Kommentera