S:t Eriks årskrönika: Sju viktiga händelser under 2015

S:t Eriks årskrönika: Sju viktiga händelser under 2015

Nya ägare, prisvinnande produkter och en specialframtagen platta till Stockholms Stad. S:t Eriks vd, Per-Johan Dahlgren, tittar tillbaka på 2015 och ger er ett smakprov på det gångna året.

Accent Equity blir nya ägare
Vilken start på året! I januari blev Accent Equity S:t Eriks nya ägare. Vår verksamhet förändras inte operativt, men det är roligt att S:t Eriks är ett attraktivt företag för investerare. Jag är övertygad om att de kommer att bidra till en fortsatt lönsam tillväxt för S:t Eriks.

Vann guld för bästa säkerhetsidé
I våras belönade Skanska Pipeliftern (vårt hjälpmedel för rörläggning) med pris för bästa säkerhetsidé. Jag är väldigt stolt över detta. Det är en milstolpe i S:t Eriks historia och det visar att produktivitet och säkerhet kan gå hand i hand.
Läs mer om Pipelifter här.

Nyförvärvet Stenteknik levererar
Detta är det första hela året som vi ägt Stenteknik och genom förvärvet har vi stärkt vår position inom hård läggning av ytor. Det är kul att vår nya produkt Terrakomp (prefabricerade moduler i natursten och betong) gått så bra och bland annat syns i Umeå och Karlstad. Med den kan refuger, farthinder och upphöjda korsningar byggas på ett par dagar istället för flera veckor.
Läs mer om Terrakomp här.

Offentliga investeringar dominerade
Rent ekonomiskt står offentliga investeringar fortfarande för en stor del av tillväxten i marknaden medan aktiviteten inom industri och anläggning överlag är stabil. Jag tror att det kommer ett bra år 2016 för vår del av marknaden.

Inspirerande projekt i betong
Under året har vi visat flera exempel på att betong är ett vackert, inspirerande och formbart material. I Malmö har vi exempelvis använt metoden Graphic Concrete som gör det möjligt att trycka bilder, text och mönster på betong. Tekniken har används vid Malmö Live och konstverket ”Minnenas hav” – en 40 meter böljande betonggång som dekorerats med textpartier på olika språk på temat minnen och hav.
Läs mer om inspirerande projekt i betong här.

Stockholms stad får nya plattor
Plattorna runt Sergels torg ska bytas ut och S:t Eriks har under året haft det ärofyllda jobbet att ta fram en helt ny platta som ska pryda området. Den kallas Klara-plattan och har formatet (70x35x8) och en slätare yta en de som ligger där idag. I den första etappen under 2016 ska 9000 kvm läggas från Klarabergsgatan till fontänen på Sergels torg.

Beslut om satsning på miljö
Ett viktigt beslut om miljö har fattats. Under 2016 kommer vi fokusera på att utbilda branschen i betongens miljöfördelar. Betong är ett av världens mest använda material, beprövat i århundraden, men få känner till hur pass miljövänligt materialet faktiskt är. Det har vi beslutat om att ändra på. Båda interna och externa utbildningar planeras, det ser jag verkligen fram emot!

Per-Johan Dahlgren, vd S:t Eriks

S:t Eriks nytänkande och position som ledande aktör inom sten och betong på Sverigemarknaden har medfört att de kunnat utveckla och ta fram unika, prisvärda och långsiktiga lösningar som också är bra miljöalternativ.