​S:t Eriks Superplatta till Sergels torg

​S:t Eriks Superplatta till Sergels torg

2015 fick S:t Eriks det prestigefyllda uppdraget att specialdesigna en platta till Stockholms mest centrala trottoarer. Ett år senare är Superplattan Klara färdig och plattsättningen snart igång.

– S:t Eriks har gjort en säker, hållbar och estetiskt tilltalande platta. Känns jättekul eftersom det är en platta stockholmarna kommer att gå på i säkert femtio år, säger Eskil Zander projektinköpare på Skanska som är entreprenör.

Sergels torg håller på att renoveras. Bland annat ska Stockholms mest centrala trottoarer – Hamngatan och Klarabergsgatan – beläggas med nya plattor. Och inte med vilken platta som helst, utan en specialdesignad Superplatta från S:t Eriks.

– Specialdesignen består av en nästan obefintlig fas och en extra slät yta. Det gör att gatorna upplevs som en helhet, som ett golv istället för ett rutnät, säger Eric Waxin, divisionschef på S:t Eriks.

Hållbar och lokalt producerad
Sammanlagt är det 9 000 kvm som ska beläggas. Över 45 000 personer rör sig i området varje dag och desto fler kommer det att bli när Citybanan öppnar.

Eskil Zander menar att kraven på den platta som ska beläggas i området har varit höga.

– Den måste vara både säker, hållbar och estetiskt tilltalande. Och S:t Eriks har visat ett stort intresse och engagemang för att vidareutveckla sin produkt för att kunna möta kraven, säger Eskil Zander.

Att S:t Eriks superplatta valdes till projektet gläder Eric Waxin, men han är inte förvånad.

– Superplattan har en hållbarhet som ingen annan platta kan mäta sig med – och det är våtpressningen som är nyckeln. En våtpressad platta kan vara drygt en tredjedel så tunn som en torrpressad platta och ändå klara samma belastning. Ur miljösynpunkt är det genialiskt då det går åt mindre energi att värma upp en tunnare platta, och dessa gator måste förstås värmas upp vintertid för att hålla snön borta. Dessutom är plattan producerad i Uppsala, så transportsträckan är väldigt kort, säger Eric Waxin.

Positiva effekter för samhället
För att kunna möta Stockholm stads önskemål om form, funktion och utseende, har S:t Eriks genomfört en omfattande produktutveckling av den superplatta som ingår i deras standardutbud. Resultatet blev superplattan Klara som döpts efter omgivningarna den kommer att läggas i.

– Det har krävts ett stort hantverk. Våra produktutvecklare har testat provsatser, bytt filter och justerat tills den blev helt perfekt. För gemene kvinna eller man är den här produkten inte särskilt upphetsande, men för oss i branschen är det här oerhört stort, säger Eric Waxin.

Också Eskil Zander vill lyfta fram storheten – och gärna hela projektets storhet.

– Sergels torg-renoveringarna är ett gigantiskt projekt, som kommer att få positiva effekter för hela samhället. Det är förstås jättekul att vara del av – inte minst då det vi gör nu kommer att finnas kvar i säkert femtio år. Det är ett projekt att berätta om för barnbarnen helt enkelt, avslutar Eskil Zander.

Kontakta S:t Eriks för mer information

Marknadskoordinator, Anna Edström:

Mejl: Anna.Edstrom@steriks.se Tfn: 0765-46 09 06

S:t Eriks nytänkande och position som ledande aktör inom sten och betong på Sverigemarknaden har medfört att de kunnat utveckla och ta fram unika, prisvärda och långsiktiga lösningar som också är bra miljöalternativ.