Han skriver böcker på 800 sidor för 6-åringar! Tegelstenen Dexter Olsson III "Fångar i Luxor" släpptes på Medelhavsmuseet i helgen.

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2019 10:21 CEST

Bästsäljande författaren Michael Wiander med sin omåttligt populära bokserie om Dexter Olsson som lockar både 6-åringar och serieentreprenörer.

I lördags 1 juni släpptes den drygt 800 sidor tjocka barnboken "Fångar i Luxor" på Medelhavsmuseet, tredje delen i serien om den nya svenska barnboksserien Dexter Olsson, som av dess läsare beskrivs som en svensk motsvarighet till Harry Potter. På plats fanns 120 fans från hela Sverige, Finland och Åland.

Totalt har författaren Michael Wiander nu producerat 2 114 sidor äventyr för slukaråldern på mindre än 2 år och sedan första boken släpptes 2017 räknar man från förlagets sida med inte mindre än 15 000 sålda böcker, vilket är unikt för en så tjock bokserie i Sverige.

- Det roligaste av allt är att boken tilltalar såväl 6-åringar som serientreprenörer! säger författaren Michael Wiander.

Sponsor för helgens boksläpp var Kajsa Leander som driver Berga Bruk. Serientreprenören Kajsa har läst böckerna och uppskattar dem precis lika mycket som de yngre läsarna.

- Barn läser inte längre. Att Michael Wiander lyckats fånga så många unga läsare i Sverige är helt fantastiskt! säger Kajsa Leander.

I höst släpps en barnkokbok med all världens mat från bokserien om Dexter Olsson och nästa år väntar utlandslansering.

- Jag som förläggare är stolt över att kunna erbjuda marknaden en av Sveriges absolut bästa barnboksserier och vända den nedåtgående lästrenden i Sverige, tillsammans med Michael ska vi nå minst 50 000 nya läsare i år! meddelar Stefan Lindström, vd Stevali Barn.

Presskontakt:

Stefan Lindström, vd Stevali förlag 076-216 45 15, stefan@stevali.se

Michael Wiander, författare Dexter Olsson, 070-203 22 32, kontakt@dexterolsson.se

Kommentarer (0)

Kommentera