Tegelstenar som bygger ordförråd

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2019 11:08 CEST

De tjocka äventyrsböckerna om Dexter Olsson har på kort tid blivit populära bland barn i alla åldrar.

Alla verkar vara överens om att läsning är viktigt, men vet vi varför? Mats Myrberg, professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet, menar att en sjuåring som börjar skolan har ett ordförråd på ungefär 7 000 ord. En sjuttonåring som läser mycket och blivit läst för som liten har ett ordförråd på 50 000-70 000 ord, medan en sjuttonåring som inte läser endast har ett ordförråd på 15 000-17 000 ord.

En sjuttonåring som läser får alltså med sig hela 40 000 fler ord än den som inte läser! Och för att klara av ett vanligt vuxenliv, hänga med i nyhetssändningar, förstå tidningsartiklar och följa instruktioner osv, krävs cirka 50 000 ord.

- Vi storsatsar på tegelstenar för barn i slukaråldern, berättar förläggaren Stefan Lindström. Alla vet att läsning är grunden för allt lärande, men barn läser mindre idag. Med de tjocka populära böckerna om Dexter tänker vi ändra på detta! menar Lindström.

Första delen i Dexter-serien (Morfars hemlighet) på +600 sidor trycks snart i femte upplagan på mindre än två år och målgruppen är barn 6-12 år i Sverige, vilket är något helt unikt på en marknad som annars domineras av bilderböcker och ljudböcker.

- Att barn inte läser längre är nog en sanning med modifikation. Det handlar snarare om att de behöver rätt sorts böcker. Barn vill bli utmanade och överraskade! Det är därför jag blandar galenskap och humor med äventyr och fakta, säger författaren Michael Wiander.

- Med Michael Wianders 3 tegelstenar på totalt 2 114 sidor är målsättningen att se fler sjuttonåringar i Sverige med ett ordförråd på minst 50 000 ord, avslutar Stevalis vd Stefan Lindström.

Presskontakt:

Stefan Lindström, vd Stevali förlag 076-216 45 15, stefan@stevali.se

Michael Wiander, författare Dexter Olsson, 070-203 22 32, kontakt@dexterolsson.se

Kommentarer (0)

Kommentera