Camillas blogg: Äntligen debatt om kulturskolan

Blogginlägg   •   Feb 24, 2017 13:00 CET

Kulturskoleutredningen har fyllt min tid, mitt tänkande och samtalande de senaste veckorna. Jag känner mig nästan vimmelkantig men enormt stimulerad av att vara med i spännande diskussioner. Många frågor som legat i dvala i alltför många år får nu nytt bränsle och väcks till liv. Det är vitaliserande att kulturskolan nu kommer upp på den politiska agendan så att vi tillsammans kan möta utmaningen att bygga framtidens kulturskola, en inkluderande kulturskola på egen grund.

Individ kontra grupp

De frågor som blev väldigt centrala på det seminarium med påföljande debatt som hölls i riksdagen häromvecken var dock inte i första hand inkluderingsfrågor utan snarare pedagogiska frågor kring gruppundervisning. Likaså värdet av att kulturskolan kan samarbeta med skola och förskola i detta. En viktig fråga också för att utveckla ämnet musik och stärka de estetiska läroprocesserna i förskolan. Här har kulturskolan mycket att erbjuda – men också att lära.

En växande utmaning

Med min yrkesbakgrund som lärare i instrumentalmetodik och musikpedagogik blir jag eld och lågor av tanken på den utveckling som väntar kulturskolan. Utmaningen är dock mycket större och mer omfattande än jag först trodde. Kulturskoleutredningen tydliggör att 80 procent av all undervisning i kulturskolan är enskild. Då behövs det mycket fortbildning för att kliva in i ett klassrum och bidra med musikundervisning i grupp. Man behöver verktyg och kunskap om gruppundervisning för att kunna möta en skolklass i musik och samtidigt kunna ta vara på varje elevs individuella behov och utveckling, vilket är ett krav i dagens skola.

Kombinationen fullt möjlig

Efter mitt första möte med Gustavo Dudamel i Hammarkullen 2009 där idén föddes om att pröva El Sistema i den svenska kontexten så började jag googla. All information om El Sistema som fanns då var på spanska så jag fattade inte allt, men en mening som jag översatte och genast fångade var syftet med El Sistema: ”Att använda musiken som verktyg för social och mänsklig utveckling.”

Den meningen är mer omvälvande än jag då förstod. I dag vet jag att det går att kombinera sociala mål och individuella mål. Och att just kombinationen är det som skapar en win-win för barnen.

Det tål att tänkas på och diskussionen kring den aktuella utredningen lär därför fortsätta.

Kommentarer (0)