Camillas blogg: El Sistema Sverige har landat i Kenya

2008 startade ett samarbete mellan en gymnasieskola i Åtvidaberg och en grupp kenyaner på besök i Sverige. Två föreningar bildades, Kenyaföreningen i Åtvidaberg och Ingemar Ericssons Learning center, Pendo Amani, i Juja några mil norr om Nairobi.

Tio år senare finns i dag ett center där 350 barn och ungdomar dagligen deltar i meningsfull fritidsverksamhet. Ett alternativ till gatulivet i slummen.

Här finns dansgrupper, orkesterspel, bibliotek och över trettio fotbollslag. Ett team av socialarbetare jobbar uppsökande för att fånga upp barn som har hoppat av skolan, hamnat i drogmissbruk, blivit alltför tidigt gravida eller begränsats av andra svåra omständigheter. Kenya är också ett land som tar emot många flyktingar från grannländer. I Juja i första hand unga ensamkommande sudaneser som hamnar i ett mycket utsatt gatuliv.

Det är så imponerande och respektingivande att se vad en liten förening i Åtvidaberg har lyckats åstadkomma genom att år för år bidra med skänkta pengar, musikinstrument, böcker och kläder.

Outtömliga mänskliga resurser

Pendo Amini har en stark värdegrund som genomsyrar verksamheten. Föreningen tränar ungdomarna i demokrati, mänskliga rättigheter och civilt engagemang. De vill ge dem en chans att uppfylla sina drömmar och bli framtidens ledare. Ledare som kan bryta förlamande korruption och fattigdom.

Trots slummens synbarliga återvändsgränder och landets utarmning finns här så mycket kraft, glädje och hoppfullhet. Outtömliga mänskliga resurser.

I detta sammanhang kommer vi in och berättar om vårt arbete med El Sistema. Sällan har för oss konceptet att använda musiken som verktyg för mänsklig och social utveckling landat bättre.

Energi- och kunskapskick

Malin Clausson och jag har talat om organisationsutveckling, ledarskap och medias roll i en demokrati – och hur man når fram med sitt budskap.

Ron Davis Alvarez har arbetat med en grupp unga ledare som nu kan växa som förebilder och lärare i orkesterverksamheten. Sammantaget en riktig energi– och kunskapskick som kommer att leda både oss och Pendo Amani framåt. Vi har inlett ett tio månader långt samarbete med stöd av Svenska Institutets program Creative Force. Spännande blir det, att se resultatet i maj.

Tack Mimmi Ericsson, drivande i Kenyaföreningen i Åtvidaberg, en av grundarna till Pendo Amani och medlem i El Sistema Sveriges nätverk för möjligheten.

Följ gärna vårt arbete i ord och bild på instagram: @elsistemsweden @pendoamaniorg @sicreativeforce