​Förhandserbjudande: beställ El Sistemas jubileumsbok

Boken om de första framgångsrika 10 åren med El Sistema i Sverige är snart här från tryckpressarna. El Sistemas musikverksamhet har förändrat tillvaron för tusentals barn från alla delar av Sverige och blivit en omistlig del av den kommunala kulturskolan. I boken får man möta många röster från hela landet.

- Att El Sistema på så kort tid har fått ett så stort genomslag är fantastiskt, säger Eric Sjöström, chef och styrelseordförande för Stiftelsen El Sistema Sverige. Det är ett tydligt bevis på vilken avgörande skillnad verksamheten gör för många barn runtom i Sverige.

- Nu känns det väldigt roligt att i text och bild sprida kunskap om musikens kraft från hela Sverige. Jag hoppas att många vill köpa den vackra jubileumsboken och ge som inspirerande sommarpresent till nära och kära.

Om boken: El Sistema - 10 år i Sverige: Spela! Sjung! Sträva!

”Tocar, cantar y luchar!” Spela, sjung och sträva – så säger musiklärarna i Venezuela till sina elever när de vill uppmuntra dem att nå nya mål. Att drömma stort. Det är vad den internationella musikrörelsen El Sistema handlar om. Grundad 1975 av maestro José Antonio Abreu har verksamheten och filosofin i dag fått spridning till 70 länder och bland annat belönats med Polarpriset. I Sverige firar El Sistema jubileum år 2020. Tio år har gått sedan den första lektionen hölls i Hammarkullen, Göteborg. 10 000 barn och deras familjer runt om i Sverige är i dag med och spelar, sjunger och strävar mot gemensamma musikaliska mål. De lär sig att musicera och att samspela, också i livet utanför orkestern eller kören. Jubileumsboken är berättelsen om och av många av dem som gjort det möjligt. Malin Clausson har författat, intervjuat och sammanställt rösterna om El Sistema Sveriges första decennium. Fakta: Förlag B4PRESS, format 200x270 mm, 80 sidor, papper Munken Lynx 150 gr, fyrfärgstryck.

Beställ boken redan idag!

Alla våra vänner och samarbetsparter i El Sistema-nätverket har möjlighet att redan nu beställa boken till förmånligt specialpris.

Förhandsbeställ minst 3 exemplar för specialpriset 190 kr + porto (ordinarie pris: 260 kr + porto) senast den 15 maj 2020. Skicka in din beställning till: info@elsistema.se. Ange antal (minst 3 ex), faktura- och leveransadress. Böcker och faktura skickas vecka 21.

Enstaka exemplar kan köpas direkt via förlaget senare i maj, ytterligare information kommer.

SEB, Signatur – Insamlingsstiftelse för musikfrämjande, Stim, Föreningen Solstickan och Stiftelsen Carpe Vitam möjliggör Stiftelsen El Sistema Sveriges arbete.