Nio kommuner har beviljats medel för att starta upp El Sistema

Stiftelsen El Sistema har beviljat 9 kommuner, utav 10 möjliga, medel inom det nystartade projektet El Sistema Glocal. Bidraget ska främja utvecklingen av El Sistemas filosofi och metoder i Sverige. De nya El Sistema projekten kommer att bedrivas inom ramen för musik & kulturskolor alternativt inom utbildning och skola. Målet är att tillgängliggöra klassisk musik, symfoniorkester och körsång till fler barn och ungdomar. Med musiken som verktyg önskar Stiftelsen El Sistema att fler barn får uppnå sin fulla potential genom att utveckla sin kreativitet, sitt musikaliska och- mänskliga samspel tillsammans med andra.

De nya kommunerna kommer också att ingå i nätverket för El Sistema i Sverige där kommuner som, Göteborg, Stockholm, Malmö, Södertälje och Umeå redan är verksamma. El Sistema Sverige kommer att fungera som ett forum där samtliga verksamheter tar del av varandras erfarenheter och utvecklar varandra. Nätverket El Sistema Sverige ingår idag i flera nätverk globalt, däribland Sistema Europe och Sistema Global.

Malin Aghed, koordinator för Stiftelsen El Sistema:

- Att nu vidareutveckla El Sistema i Sverige till att också innefatta mindre kommuner, som ibland har andra utmaningar än storstadsregionerna, är en unik möjlighet för framväxandet av El Sistema-verksamheter i vårt land. Vi bygger nu upp ett nätverk där alla delar med sig av sina erfarenheter. Detta kommer att innebära mkt positiva effekter för de barn och unga som vi möter runt om i Sverige. Vi ser fram emot att varje år få mötas, spela och sjunga tillsammans på det årliga musiklägret Side by Side -Music Camp-by El Sistema Sweden, i Göteborg.

Professionella orkestrar/körer som Göteborgs Symfoniker, Kungliga Filharmonikerna, Sveriges Radios Symfoniorkester, Radio Kören, Norrlandsoperan, Malmö Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester, Dalasinfoniettan, Vara Konserthus och Eskilstuna Symfoniorkester är några av de orkestrar och körer som kommer att samverka med El Sistema-verksamheter runt om i Sverige.

Jenny Mellqvist, projektledare för El Sistema i Vara:

- Redan nu har vi fått en fantastisk respons från barn och föräldrar och all inblandad personal i förskolan. Vi ser med spänning på framtiden! Min vision är att El Sistema i samverkan med Vara Kommun och Vara konserthus får verka som ett nav för framtida El Sistema verksamheter i Skaraborgs län. Det är också viktigt för oss att vi ingår i utvecklingen för El Sistema i hela Västra Götalands Regionen. Jag är oerhört glad och stolt över att vara en del av El Sistema i Sverige.

De kommuner/kulturskolor som beviljats medel är:

Borlänge Musikskola, Eskilstuna Kulturskola, Gävle Kulturskola, Karlskoga Kulturskola, Motala Bildningsförvaltning, Vara Kulturskola, Vänersborg Musikskola, Åtvidaberg Kulturskola i Åtvidaberg/ Ekonomisk Förening, Örnsköldsvik Kulturskola

Presskontakt:

Camilla Sarner, Verksamhetschef Stiftelsen el Sistema

E-mail: Camilla@elsistema.se

Tel: +46 70-659 95 51

Johanna Ericsson, Kommunikatör Stiftelsen El Sistema

Email: Johanna@elsistema.se

Tel:+46 72 -211 94 00

Kontakter till kulturskolor/skolor som beviljats medel:

Borlänge

Gunilla Wretemark, Musikskolechef Vänersborgs kommun

Tel: 0521- 72 14 96, Email: gunilla.wretemark@vanersborg.se

Åtvidaberg

Mimmi Ericsson, Rektor Kulturskolan i Åtvidaberg ekonomisk förening.

Tel: 070-290 33 28, Email: mimmi.ericsson@telia.com

Örnsköldsvik