Eric Sjöström ny ordförande för Stiftelsen El Sistema

Eric Sjöström, tidigare VD för Folkoperan och chef och konstnärlig ledare för Kulturhuset i Stockholm, blir ny ordförande för Stiftelsen El Sistema. – Ett drömuppdrag, säger Sjöström.

Med rekryteringen av Eric Sjöström tar stiftelsen El Sistema nästa steg i utvecklingen. Eric Sjöström blir med ordförandeuppdraget också arbetsledare för stiftelsens verksamhetsteam.
– Med en arbetande ordförande kan vi öka vår närvaro både hos kulturskolorna och i det politiska samtalet, säger tidigare ordförande Helena Wessman, som fortsätter i styrelsen som vice ordförande.

Uppdrag: utveckla och stadfästa

– Jag har länge följt El Sistema och sett vilken framgångsrik utbredning verksamheten har fått i Sverige. Det känns otroligt roligt och ansvarsfullt att få fortsätta utveckla och stadfästa idén om El Sistemas unika kör- och orkesterverksamhet. Jag ser fram emot att arbeta med medarbetarna, styrelsen och alla engagerade pedagoger och musiker runt om i landet, säger Eric Sjöström.

Uppdraget som arbetande ordförande för El Sistema är på deltid och Eric Sjöström kommer att fortsätta som konsult för andra kulturaktörer. Han är i dag bland annat ordförande för Folkets Bio och vice ordförande och medgrundare till det nya museet Stockholms Kvinnohistoriska. Eric Sjöström har också styrelseerfarenhet från Sveriges Körförbund, Kungl. Musikhögskolan, Dramaten, Hertha Hillfon c/o Skeppsholmen, Astrid Lindgrens Näs och flera andra kulturverksamheter.

Ett sammanhållande nav

Övriga styrelseledamöter i Stiftelsen El Sistema är: Helena Wessman, (vice ordf), Konserthuschef Sveriges Radio Berwaldhallen, Stefan Forsberg, VD Konserthuset Stockholm, Sten Cranner, VD Göteborgs Konserthus, Mats Karlsson, chef Utrikespolitiska Institutet, UI, Christina Backman, VD Hasselbladsstiftelsen, Jalle Lorensson, chef Malmö kulturskola samt Rebecka Törnkvist, konstnärlig ledare för El Sistema Södertälje.

Stiftelsen El Sistema bildades 2012. Med letter of support från El Sistema i Venezuela stödjer stiftelsen utvecklingen av El Sistema-program i Sverige och fungerar som ett sammanhållande nav. Med El Sistema når kulturskolorna nya målgrupper.

Kontakt: Eric Sjöström, tel: 0721-80 79 09, Helena Wessman, tel: 070-311 64 74

page1image17440