Cecilia Widenheim, ny chef för Tensta konsthall från nästa år.

Cecilia Widenheim blir ny chef för Tensta konsthall

Efter åtta år är det dags för en ny chef för tjugoårsjubilerande Tensta konsthall. Cecilia Widenheim, som efter styrelsens rekryteringsprocess, utsetts som efterträdare till Maria Lind, kommer närmast från Malmö konstmuseum. Hennes intention är att även fortsättningsvis främja konsthallens roll både som lokal mötesplats och för att presentera angelägna konstnärskap och program.

–Tensta Konsthall är ett unikt rum för samtidskonst med ett fantastiskt renommé såväl här hemma som internationellt. Jag ser det som ett stort privilegium att få fortsätta utveckla denna spännande och viktiga verksamhet i dialog med platsen, säger Cecilia Widenheim om utnämningen.

Tensta konsthall, som firar 20 år i år, grundades som ett gräsrotsinitiativ och har under årens lopp både visat etablerade namn som Shirin Neshat och Marie-Louise Ekman och samtidigt utgjort en ambitiös scen för tematiska utställningar som exempelvis Abstract Possible, Tensta museum: Rapporter från nya Sverige, Standardlängden av ett mirakel med Goldin+Senneby och separatutställningar med t ex Naeem Mohaiemen, som nyligen nominerats till Turner-priset.

Cecilia Widenheim har varit chef för Malmö Konstmuseum sedan 2012. Dessförinnan var hon direktör för Konstnärsnämndens internationella program, Iaspis. Under tolv år var hon intendent på Moderna Museet i Stockholm. Bakom sig har hon en lång rad utställningar med exempelvis Martha Rosler, Vera Nilsson, Mary Kelly och Ann-Sofi Sidén. Därutöver har hon varit medredaktör för böcker som Samhällsmaskinen (Garret Publications, 2018), Baltiska speglingar (Arena, 2014), Work, Work, Work – A Reader on Art and Labour (Sternberg Press, 2010) och Utopia & Reality - Modernity in Sweden 1900–1960 (Yale Univ. Press, 2002).

–Tensta konsthall har kommit att fungera som ett nav mellan det unika livet i Tensta och den stora världen, med spjutspetsutställningar som det talas om utanför Sveriges gränser. Vi i styrelsen ser det som ytterligare ett bevis för konsthallens relevans i det svenska konstlivet, att kunna rekrytera en sådan högt kvalificerad person som Cecilia Widenheim. Vi är helt enkelt riktigt stolta och nöjda, säger Qaisar Mahmood, styrelseordförande för Tensta konsthall.

Maria Lind, som tillträdde tjänsten 2011, ansvarar även för utställningsprogrammet för nästa år. Efter den sista december kommer hon att ägna tid åt undervisning i San Francisco, biennalen Art Encounters i Timisoara, en publikation med egna texter från de senaste åren utgiven av Sternberg Press i Berlin samt en bok om samtidskonst som ges ut på Natur & Kultur 2020.