PROGRAMSLÄPP HÖSTEN 15

PROGRAMSLÄPP HÖSTEN 15

Foto: Hanna Ukura

Rebelliska väderleksrapporter, börskrascher, internationella solidaritetsrörelser och en ny film om Katarina Taikon är några av höstens höjdpunkter på Tensta konsthall.

I höst ställer Hito Steyerl, en av samtidens mest framstående konstnärer, ut på Tensta konsthall med filmen och installationen Liquidity Inc. Med ett säreget formspråk utforskar videoverket det flytande, våldsamma och samtidigt livsnödvändiga som är vatten.

I höst drar även det fleråriga projektet Eros-effekten: Konst, solidaritetsrörelser och kampen för social rättvisa igång med ett fullspäckat symposium den 17 oktober. Forskare, konstnärer och curatorer från bl a St. Petersburg, Beirut, Mumbai och Berlin deltar i programmet. Samma helg öppnar konstnären Filipa Césars första soloutställning i Sverige, Transmission From the Liberated Zones, som behandlar Sveriges närvaro under frihetskampen i Guinea-Bissau, fram till 1974 en portugisisk koloni. Därtill ett filmprogram med den legendariska filmaren Lennart Malmer som tillsammans med Ingela Romare följde befrielsekampen i landet, bl a genom filmerna En nations födelse (1973) och Vredens poesi (1978).

Dessutom fyller tunnelbanans blå linje 40 år. I Tensta firas en av Stockholms vackraste tunnelbanestationer, signerad konstnären Helga Henschen med budskap om solidaritet och syskonskap. Under höstlovet visas Gellert Tamas och Lawen Mohtadis efterlängtade dokumentärfilm Taikon, om författaren och människorättskämpen Katarina Taikon.

Som vanligt är konstkolloverksamhet igång under skolloven, på höstlovet med tema modellmåleri i samarbete med Gerlesborgsskolan. The Silent Universitys svensk-arabiska språkcafé fortsätter nu både på fredagar och söndagar. Nyhetsbyrån, en kurs för unga som vill förändra journalistiken, fortsätter med ett spännande höstprogram om makt och media, i samarbete med JMK och Konstfack.

Program:

Lördag 26.9 Tensta tunnelbana fyller 40 år och firar med ett familjeprogram i Tensta centrum. Med Helga Henschens vänner.

Fredag 9.10, 17:00–20:00 Vernissage och publikt samtal med Hito Steyerl, som en del av Den nya modellen och Laura Oldfield Ford, som en del av Tensta museum: Fortsättning

Lördag 17.10, 10:00–21:00 Symposium Eros-effekten: Konst, solidaritetsrörelser och kampen för social rättvisa samt vernissage för Filipa Césars film Transmission From the Liberated Zones

Söndag 18.10 Filmprogram Eros-effekten: Konst, solidaritetsrörelser och kampen för social rättvisa

26.10–30.10 Konstkollo: Modellmåleri med Gerlesborgsskolan, ålder: 14–22