Folkdräkter från Sorunda, 2018,  foto Anne Low
Folkdräkter från Sorunda, 2018, foto Anne Low

Samtidskonst adresserar klyftan mellan innerstad och landsbygd i nytt projekt: DEN FUTURISTISKA ORTEN

Genom att låta dåtid och nutid mötas med hjälp av gamla konsthantverkstekniker och samtida konst, riktas ljuset mot de paralleller som finns mellan förorter och landsorter i dagens Sverige. Här finns idag många och mestadels oväntade gemensamma nämnare. Projektet Den futuristiska orten, initierat av Tensta konsthall, presenterar fyra olika konstnärers projekt på detta tema och inleds med konstnären Anne Low på Sorunda Folkets hus, under perioden 14.4-6.5.

När samtiden präglas av en allt djupare klyfta mellan storstäderna och omvärlden, orsakar det sprickor i samhället och en allvarlig störning i kommunikationen mellan demokratins plattformar och medborgarna. Förorter och landsorter är båda drabbade av att skolor och annan samhällsservice stänger, jobb försvinner och att en strukturell underordning är på väg att cementeras. "Orternas" parallella förhållanden finns i koncentrerad form i Stockholms län.

I sina skulpturer och installationer låter sig Anne Low inspireras av kända äldre hantverkstraditioner. På Sorunda Folkets hus samsas hundra år gamla arbetskläder och välbevarade sockendräkter med nyvävda gardiner, handtryckta tapeter och bord som lånat sin form från väggarna i författaren Moa Martinsons torp i närliggande Ösmo. Low kombinerar alla delarna i en fängslande installation som knyter samman dåtid, samtid och framtid. Low har lärt sig handvävningsmetoder som till stor del är hämtade från den textilindustri som fanns i Europa under hela 1700-talet och vars produkter gick på export. Installationen är resultatet av en residensvistelse i Tensta och bygger på ett samarbete mellan konstnären och Sorunda hembygdsförening och Sorunda hemslöjdsvänner. En del av installationen kommer att visas på Tensta konsthall 19.6–23.9.

Sorunda Folkets Hus lördag 14.4 kl 13-16. En minibuss kommer att avgå från Ösmo pendeltågstation kl 12:15 och 12:45. Efter ett kort stopp vid Moa Martinsons torp åker bussen till Sorunda Folkets Hus. Utställningen invigs kl 14:30 av Ulla-Karin Warberg, intendent vid Nordiska museet. I samband med återfärd till Ösmo ca kl 15 stannar bussen vid Fattigstugan, som drivs av Sorunda Hembygdsförening. OSA office@tenstakonsthall.se senast 11.4.

Om projektet DEN FUTURISTISKA ORTEN

Den futuristiska orten vill utveckla en arbetsmodell för hur konst och kulturarv kan tematisera och aktivera landsortens och förortens situation i dagens samhälle, med en blick mot framtiden. Inom projektet genomförs kontextkänsliga projekt med fyra olika konstnärer i etablerade lokaler i landsorten och förorter i Stockholms län. Konstnärerna kommer från hela världen och speglar det starka intresse för "det lantliga", hantverk och slöjd samt matproduktion och naturtillgångar som kännetecknar de yngre generationerna. Projektet genomförs och aktiveras i samarbete med boende i de olika orterna. Varje delprojekt aktiveras intensivt genom skräddarsydd förmedling, där de fyra organisationernas nätverk i sammanhanget kan beskrivas som unika. Ytterligare ett syfte är att diskutera och stärka medvetenheten kring betydelsen av resursbevarande, hantverk och slöjd - med andra ord handens arbete - samt självorganisering.

Som en del av Den futuristiska orten, och för att knyta samman de fyra olika delarna av projektet, arrangeras under året en bokcirkel där Moa Martinsons romaner samt liv och gärning utgör stommen.

Den futuristiska orten är ett samarbete mellan Folkets Hus och Parker, Stockholms läns museum och Tensta konsthall.

I samarbetet ingår Hallstavik Folkets Hus och Häverödal hembygdsförening; Rågsveds Folkets Hus och Brännkyrka hembygdsförening; Sorunda Folkets Hus, Sorunda hembygdsförening och Sorunda hemslöjdsvänner; samt Spånga Fornminnes och Hembygdsgille.

Aktuella konstnärer

-Suki Seokyeong Kang (Seoul) Rågsved september 2018

-Christian Nyampeta (Kigali/London/New York) Hallstavik och Etnografiska museet oktober 2018

-Anne Low (Vancouver) Sorunda april-maj 2018