Platser kvar till måndagens debattkväll om utsatta barn

En aktuell fråga som drivs av flera riksdagspartier är att barn som bevittnat våld ska få status som målsägande. Men är det en åtgärd som kan förbättra situationen för utsatta barn eller kan det till och med förvärra denna grupps redan svåra situation? Det är en fråga som diskuteras vid en debattkväll med fokus på situationen för utsatta barn.

Under debattkvällen diskuteras även svenska myndigheters inställning till PAS (Parental Alienation Syndrome). PAS kan kortfattat beskrivas som en process där en förälder, oftast mamman, anklagas för att påverka (hjärntvätta) barnen, och på så sätt förmår dem att berätta om olika övergrepp. Hur kommer det sig att socialtjänsten i många kommuner refererar till PAS och hur relaterar det till grundlagens krav på saklighet och objektivitet?

Sedan ett antal år är det möjligt för barn som bevittnat våld att få brottskadeersättning. Enligt Brottsoffermyndigheten inkommer emellertid väldigt få ansökningar. Vad beror det på?

Medverkar gör bl.a. advokaten Eva Kornhall m.fl.

Tid:  Måndagen den 21 november 2011, kl. 17.00 - 19.00

Plats:  Pressklubben, Vasagatan 50, Stockholm

Anmälan:  För anmälan och mer information kontakta Therese Holmberg på telefon 08-29 20 00 eller via e-post info@tryggaresverige.org