Fastighetsägare och kommuner ger felaktiga och farliga råd vid våld i nära relationer

Nyhet -

Tillsammans med några av Sveriges ledande experter på frågor som rör våld i nära relationer skrev vi för en vecka sedan en kritisk debattartikel på DN-debatt om det faktum att flera fastighetsägare och kommuner uppmanar grannar att ringa på dörren för att stoppa våld i hemmet (se artikel).

På grund av de risker som är förknippade med ingripanden vid våld i nära relation visar forskning att poliser är i behov av särskild kunskap, extra träning samt måste göra hot- och riskbedömningar för att kunna agera professionellt. Hur ska grannar kunna agera på ett säkert sätt när poliser kan ha svårt att hantera de hotfulla situationer som lätt uppstår? Risken är påtaglig att fler kommer till skada när grannar följer kommunens och fastighetsägarens råd. En person som inte vet hur situationen ska hanteras riskerar dessutom att skapa en ännu farligare situation för den utsatta.

Vår slutsats är därför att det inte bara är fel utan även farligt att uppmana grannar att ringa på dörren vid misstanke om våld i nära relationer, något som även journalisten Britta Svensson uppmärksammar i en krönika i dagens Expressen.

Grundarna till projektet Huskurage har i ett svar på vår debattartikel tillvitat oss att vi sprider myter när vi granskar deras projekt, ett projekt som vi menar riskerar att ställa till mer problem än vad det kan göra nytta. De presenterar dock ingen evidens för detta utan kritiken bygger i allt väsentligt på troende och tyckande, ett förhållande som är symptomatiskt för samhällsdebatten i stort där forskning och beprövad erfarenhet får allt mindre värde.

Sammanfattningsvis, trots att vi som står bakom artikeln på DN-debatt är några av Sveriges ledande experter på frågor som rör våld i nära relationer i form av ordföranden & fil.dr. Jenny Westerstrand (Roks), professor Henrik Belfrage (Linköpings universitet), generalsekreterare & fil.dr. Magnus Lindgren (Stiftelsen Tryggare Sverige), advokaten & målsägandebiträdet Eva Kornhall samt f.d. kriminalkommissarien & studierektorn Christer Nyberg (Polishögskolan), verkar vår kunskap och erfarenheter stå sig slätt mot troende och tyckande.

Det allvarliga är också att symbolhandlingar i form av påkostade affischkampanjer, tafsa-inte-armband, knacka-på-dörren-projekt och andra "quick fix-lösningar" riskerar att bidra till att det som verkligen kan (och måste) göras för att motverka våld i nära relationer, sexuella ofredanden etc. inte blir genomfört.