Påminnelse om debattkväll: Utan hem, stöd och hjälp - hemlösas utsatthet för brott

Nyhet -

Den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige bjuder in till debattkväll nummer 98 på Pressklubben i Stockholm den 4 mars med temat “Utan hem, stöd och hjälp - debattkväll om hemlösas utsatthet för brott”. Under debattkvällen medverkar bland annat förbundsordförande Sven-Erik Alhem (Brottsofferjouren Sverige)

Enligt Boverket uppger 243 av landets 290 kommuner att de har en brist på bostäder. Samtidigt visar kartläggningar genomförda av Socialstyrelsen att personer som är i akut hemlöshet i Sverige har ökat kraftigt, vilket enligt den senaste kartläggningen handlar om cirka 5 900 personer (Socialstyrelsen, 2017). 40 procent av dessa har barn som är under 18 år, och 58 procent är födda i ett annat land än Sverige. Sedan länge har det funnits kunskap om att det bland gruppen hemlösa finns en ökad benägenhet att begå brott, samtidigt som det även finns en ökad risk att utsättas för brott.

Enligt lagen ska socialnämnden verka för att den som drabbas av brott får stöd och hjälp, medan polisen ska verka brottsförebyggande. Sedan Nationella Brottsofferveckan 2019 vet vi emellertid att detta ofta brister när det kommer till praktiken, och när hemlösa Gheorge Hortolomei-Lup dödades i augusti 2018 hade han trakasserats av tonåringar under två års tid. Fallet väcker många frågor. Hur ser situationen ut för hemlösa idag? Vilken tillit har hemlösa gentemot samhället i stort? Hur ska socialtjänsten arbeta för att stödja en grupp vars rättigheter redan inte är tillgodosedda? Omfattar socialnämndens ansvar personer som inte är folkbokförda i Sverige? Hur hade Gheorge Hortolomei-Lups död kunnat undvikas?

Medverkande är bland annat verksamhetschef Jenny Lindroth (Situation Stockholm), verksamhetsledare Åsa Bäckström (Nattjouren, Stockholms Stadsmission), förbundsordförande Sven-Erik Alhem (Brottsofferjouren Sverige) samt riksdagsledamoten Carina Ödebrink (S).

Debattkvällen är gratis och öppen för allmänheten, men föranmälan krävs.

Anmäl dig här: https://tryggaresverige.org/utan-hem-stod-och-hjalp-debattkvall-om-hemlosas-utsatthet-for-brott